[interview] Embassy of Dutch Creativity opent strandclub Cannes

[interview] Embassy of Dutch Creativity opent strandclub Cannes
  • Design
  • 6 jun 2017 @ 09:03
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

ADCN, Dutch Digital Agencies & Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en de Vea bundelen voor het 3de jaar op rij hun krachten om Nederlandse topcreativiteit te promoten tijdens het Cannes Lions Festival. Nieuw dit jaar is de locatie: een centrale club aan het strand, Long Beach, waar de hele week bijeenkomsten en activiteiten, events en feesten plaatsvinden, waarmee zowel het Nederlandse als het internationale spectrum wordt bediend.

Inmiddels zijn er al bijna 60 partijen aangehaakt bij de Nederlandse creatieve handelsmissie, waaronder partners en ‘ambassadeurs’, de allerbeste representanten van de Nederlandse creativiteit op het gebied van reclame, digital, design, audio en film. Ook dit jaar is de missie om Nederlandse partijen te verbinden aan internationale partners, talenten en media - maar ook aan elkaar en om Nederlandse creativiteit te vieren met een internationaal publiek, waar Nederland en de stad Amsterdam beide gepromoot worden als de plek voor talent, partners en creatieve business. MarketingTribune sprak één van de initiatiefnemers, Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design).

Wat heeft dit initiatief de afgelopen jaren opgeleverd en wat verwachten jullie deze keer?
Het is een project dat een lange adem nodig heeft. We zijn klein begonnen en maken het steeds groter. Het afgelopen jaar hadden we tijdens ons 3-daagse programma 150 internationale gasten, waar concrete businesscontacten en samenwerking uit gevolgd zijn. Dit jaar hebben we een betere locatie, een langer programma en een professionele eventmanager aan boord. Enerzijds willen we een vliegwiel voor internationale business zijn, anderzijds werken we op deze manier aan de reputatie van Nederlandse creativiteit met de stad Amsterdam als creative capital als plek voor talent, partners en creatieve business. Een plezierig side effect is dat ook de Nederlandse partijen elkaar nog beter leren kennen, waar vaak ook weer samenwerkingsverbanden uit komen - al is dat niet ons hoofddoel. Wij worden er blij van als we na zo’n Nederlandse creatieve handelsmissie horen dat daaruit concrete business contacten en projecten uit voortvloeien.

Kun je iets vertellen over het programma?
Van maandag tot en met donderdag is er een programma met (inter)nationale sprekers en Cannes Lions-juryleden, samengesteld door Dinesh Sonak van de ADCN en inhakend op Cannes Lions-thema’s, met onder meer Mark van Iterson (Heineken), Eddie Opara (Pentagram New York), Wesley ter Haar (MediaMonks) en Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web). Daarnaast organiseren partners eigen events, lunches, borrels en feesten.

Zitten jullie elkaar niet in de weg?
De gedachte achter de Embassy of Dutch Creativity is de krachten te bundelen en dat werkt goed. We hebben contact met allerlei organisaties om ze in te laten haken, samen op te trekken en anders onze activiteiten af te stemmen waar mogelijk. Dus het is eigenlijk het tegenovergestelde van elkaar in de weg zitten. Alleen door de krachten te bundelen kun je als land daadwerkelijk impact hebben.

Waarom moeten bureaus en marketeers naar Cannes komen?
Het is de plek waar de beste creatieven, bureaus, marketeers en merken van over de hele wereld samenkomen. Om te horen wat er speelt, om inspiratie op te doen, te zien wat de laatste mogelijkheden zijn en vooral ook om elkaar te ontmoeten. En dan is er nog de internationale pers en media die er in groten getale aanwezig zijn. Super efficiënt dus.

Nog tips en tricks voor first time visitors?
Het is handig vooraf je eigen agenda te maken. Via nieuwsbrieven en social media blijf je op de hoogte van de laatste info. Huur vooral een fiets en blijf op je horloge kijken, vooral als je bij de Gutter Bar beland 😉.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken