[wrap up] Platform Design mei 2017

[wrap up] Platform Design mei 2017
  • Design
  • 1 jun 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designInterviewDesignpanelDigital design

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Een vruchtbare maand met interviews met Madeleine van Lennep, directeur van de BNO en Jelle Mul, senior marketingmanager Europa bij Patagonia, maar ook een nieuwe rubriek: Designcase, waarin we spreken met zowel de marketeer als de designer. In mei de eerste twee, Pokon door Millford en Oldtimers door Brum Design. Verder de eerste echt digital case in de rubriek Designpanel. Dat betekent dat ons panel dus ook is uitgebreid met een aantal digital experts, te weten: Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design, Dionne van Dijk van Tam Tam, Pieter Jongerius van Fabrique en Daniel Sytsma van Achtung. En nog heel veel meer…

DESIGNPANEL

Organto door SuperRebel

SuperRebel heeft niet alleen een nieuwe merkidentiteit ontwikkeld voor Organto Europe, maar ook de verpakkingslijn voor de Europese retail. De designers en marketeers staan lijnrecht tegen over elkaar in hun beoordeling van het resultaat.




AH to go-app door Studio Kraftwerk

De eerste echt digital case in de rubriek Designpanel. Dat betekent dat ons panel dus ook is uitgebreid met een aantal digital experts, te weten: Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design, Dionne van Dijk van Tam Tam, Pieter Jongerius van Fabrique en Daniel Sytsma van Achtung. Aangezien de eerste case er één is van Studio Kraftwerk, oordeelt Daniel dit keer nog niet mee. Ook nieuw is dat deze succesvolle rubriek nu standaard drie pagina’s in het magazine krijgt, zodat beeld alsook de beoordelingen van de designers de aandacht krijgen, die zij verdienen.

Jozo door Brandnew

Brandnew heeft de nieuwe verpakkingen voor Jozo ontworpen. Merkeigenaar AkzoNobel wil voor zout in het algemeen en Jozo in het bijzonder weer waarde en waardering genereren. Zout geeft niet alleen een zoute smaak, maar haalt ook de smaak van de individuele ingrediënten naar boven. De herkomst, vorm en grootte van de korrel zijn daarbij bepalend. Jozo wil consumenten én professionals helpen om het beste uit de maaltijd te halen met het juiste zout. Ook is er op de verpakking aandacht voor de positieve effecten van toegevoegd jodium en de light variant die 70 procent minder natrium bevat. Het nieuwe logo staat voor de vorm van zoutkristallen en is een octogoon die refereert aan de acht verschillende korrelgroottes waarin Jozo verkrijgbaar is. Hoe oordeelt ons panel?


NIMA MARKETING DAY

Netwerken met duizend+ marketeers
Dinsdag 20 juni organiseert Nima in samenwerking met MarketingTribune de Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Naast dat er een speciale designtrack is, een uitgelezen kans om te netwerken met meer dan duizend marketeers. Tijdens de designtrack komen onder meer Leontine de Groot van Brandnew aan het woord, net als Heleen Rouw van Artis, Astrid Groenewegen van Sue Amsterdam, Romke Swinkels van Brabantia en Roel Stavorinus. De laatste stelden wij alvast een paar vragen.


MOVES

Taco Schmidt start nieuw bureau

Na 10 jaar Reggs verlaat managing director Taco Schmidt het ontwerpbureau en start zijn eigen bureau: Qindle innovation & design. Hij heeft zijn verantwoordelijkheden overgedragen aan CEO Joost Jaeger. Samen met onder meer Muriel Leusink als specialiste Ideation & Concepting is hij inmiddels Qindle innovation & design gestart. Schmidt: ‘Qindle is opgericht vanuit de overtuiging dat design een grote bijdrage kan leveren aan het succes van een bedrijf én tegelijkertijd duurzame oplossingen voor consument en leefomgeving kan bieden.’

Eugene Bay treedt af als chairman VBAT Group
In het afgelopen jaar heeft Eugene Bay leidinggegeven aan de integratie van VBAT en dBod en nu vindt hij het tijd af te treden als chairman van de VBAT Group. Echt afscheid neemt hij niet: in zijn nieuwe rol van oprichter en adviseur zal hij blijven bijdragen aan VBAT Group. Hij richt zich daarbij op business development activiteiten, advies aan de directie en strategisch advies aan klanten (Heineken en Diageo spirits).

DESIGNCASE

'Een merk als Pokon moest daarvoor wel schakelen'


Typisch Nederlandse merken hebben soms moeite succesvol te blijven. Een merk dat de relevantie voor de consument heeft herontdekt, is Pokon. MarketingTribune sprak met Sanne Evertse, strategy director bij Millford en Emiel Koops, marketingmanager bij Pokon.

Oldtimers en Brum Design

Oldtimers is het dropmerk van Autodrop. Zoet, zout en honing zijn favoriet bij het Nederlandse publiek en Oldtimers lanceerde recent een biologische variant in deze smaken. Oldtimers, onderdeel van familiebedrijf Concorp, wil graag iets nalaten aan komende generaties en probeert steeds duurzamer te gaan produceren. MarketingTribune sprak met Ivo Brand, marketingmanager bij Concorp en Pieter Steenaert, verantwoordelijk voor Oldtimers bij designbureau Brum.

STORECHECK

Kopenhagen

 

BLOGS

Een herkenbaar merk na 135 jaar


In 1882 schilderde Édouard Manet ‘Un bar aux Folies Bergère’, tegenwoordig te zien in London. Het schilderij toont de geliefde plek waar de kunstenaar graag met zijn kunstbroeders vertoefde. Achter de bar staat zijn model Suzon, die in zijn studio voor hem poseerde. Zo is ook het stilleven van flessen op de bar op de voorgrond ontstaan. De merken zijn niet meer te herleiden, op eentje na, het biermerk Bass.

Gevecht met geeltjes
Het begon in 2016 met een eenvoudig ‘hi’ op Canal Street in New York. Dit ontaardde in een post-it-oorlog in Lower Manhattan. Spider Man, Angry Birds, Andy Warhol-kopieën en berichten met allerlei teksten versierden de ramen van de kantoren. Niet alleen in geel maar in alle kleuren van de regenboog. Na het simpele hi volgde aan de overkant van de straat een bericht van een rivaliserende onderneming: ‘sup’, in het Engels een afkorting van ‘Hoe gaat het ermee?’ Dit veroorzaakte een creatieve explosie tussen de twee gebouwen, waarin voornamelijk communicatie- en reclamebureaus zijn gevestigd. Alles mocht, zolang het van zelfklevende post-its werd gemaakt.

INTERVIEWS

De oermarketing van Patagonia


Als marketeer bij fabrikant van outdoorkleding Patagonia hou je je met heel veel dingen bezig, maar adverteren voor je product staat onderaan de to do-list en de belofte van het bedrijf Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis prijkt met stip op één. Het verhaal leest als een sprookje, maar dan wel een sprookje dat winst voor merk, mens en milieu oplevert. MarketingTribune spreekt met Jelle Mul, sinds 3 maanden senior marketingmanager Europa op het Europese hoofdkantoor in Amsterdam over de storytelling avant la lettre van Patagonia en het bewijs van hun belofte.

Madeleine van Lennep, BNO: 'De relatie tussen design en marketing is logisch en tegelijk ingewikkeld'
De BNO - Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers - ondersteunt ontwerpers en ontwerpbureaus in hun werk en carrière en zet zich in voor de professionalisering en promotie van de Nederlandse ontwerpsector. Volgens de eigen Branchemonitor veert de sector weer op. De BNO is de grootste beroepsorganisatie van ontwerpers in Nederland, zowel gericht op zelfstandig ontwerpers als ontwerpbureaus; nagenoeg alle ontwerpdisciplines zijn vertegenwoordigd. MarketingTribune sprak met Madeleine van Lennep, bijna 4 jaar directeur van de BNO en verantwoordelijk voor een team van 15.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken