[wrap up] Platform design juni 2017

[wrap up] Platform design juni 2017
  • Design
  • 4 jul 2017 @ 10:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging designDigital design

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze keer onder meer een rondvraag onder vier designers die de vraag voorgelegd kregen: Moeten merkeigenaren niet meer gebruik maken van onderscheidende 3D-vormen? Steven de Cleen van ProudDesign checkte de schappen in Londen en het designpanel boog zich over Boomsma Gin.

S T O R E C H E C K

Londen

Londen blijft een prima locatie voor het spotten van trends in packaging design. Deze stad is groot en internationaal genoeg voor grote ketens, kleine start-ups en aan geld geen gebrek, ook niet in food. Dit jaar ging ik weer naar de International Food Exhibition , die elk jaar blijft verrassen. Hier mijn opmerkelijkste ontdekkingen, enjoy!

D E S I G N P A N E L

Boomsma Gin door SoGood

Boomsma Distilleerderij introduceert de eerste gin van het merk: Boomsma Gin. Designbureau SoGood ontwikkelde de flesvorm en gehele aankleding. Hoewel het merk en product Fries zijn, wilde familiebedrijf Boomsma niet een typische traditionele Friese uitstraling. Het werd een fles met een knipoog naar de roaring twenties, ‘een moderne klassieker’. Wat denkt ons panel?

N I E U W S

Dutch Digital Design krijgt brede vakjury

Dutch Digital Design, het podium voor het beste Nederlandse digitale werk, maakt een volgende stap. Het initiatief, sinds vorig jaar onderdeel van Dutch Digital Agencies, heeft een 12-koppige vakjury aangesteld. Doel van de nieuw aangestelde jury is de beste Nederlandse digital design-cases helpen aandragen en selecteren, die daarna via de verschillende kanalen onder de aandacht worden gebracht in zowel binnen- als buitenland.

A W A R D S

Kamp Seedorf wint Dutch Street Art Award Best Message

In de Posthoornkerk te Amsterdam zijn vrijdagavond de Dutch Street Art Awards uitgereikt. Met de awardshow wil de organisatie (bestaande uit Boomerang Create & Amsterdam Street Art) de straatkunst een breder podium geven. Dit jaar is het aantal inzendingen verdubbeld; ‘een groot succes’, aldus de organisatoren. Onder andere Kamp Seedorf, Delta, Zedz en JDL Street Art (de jongste winnaar ooit) gingen vrijdagavond 2 juni naar huis met de felbegeerde awards voor kunst in de publieke ruimte.

R O N D V R A A G

‘Moeten merkeigenaren niet meer gebruik maken van onderscheidende 3D-vormen?’

Het ‘Dove-debacle’, waarbij de fabrikant in een commercial vol trots een limited edition van een bodywash in verschillende (‘vrouwelijke’) vormen aankondigde - ‘to celebrate beauty diversity’ - is de aanleiding voor deze rondvraag. Ondanks dat deze actie van Dove ontzettend veel commotie veroorzaakte en hun zorgvuldig opgebouwde vrouwvriendelijke imago een diepe deuk opliep, lijkt deze rondvraag toch gerechtvaardigd. Vier designexperts geven antwoord op de vraag: ‘Moeten merkeigenaren niet meer gebruik maken van onderscheidende 3D-vormen?

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken