AR en VR de gimmick voorbij

AR en VR de gimmick voorbij
  • Design
  • 1 sep 2017 @ 17:15
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digital design

De afgelopen tijd zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van virtual reality (VR) en met name augmented reality (AR). Waar VR en AR jarenlang als gimmicks zijn gezien (met name VR) lijkt er, dankzij forse investeringen van de grote, bekende bedrijven flink beweging in te komen.

Eerder dit jaar kondigde Google AR-functionaliteiten aan voor zijn belangrijkste apps. Facebook lanceerde een platform voor AR met de camera als nieuwe interface. Daarnaast kwam de blauwe reus met een tool voor AR-content, genaamd AR Studio en recent lanceerde Apple het ARKit-framework, dat door sommigen in de markt als een echte gamechanger wordt bestempeld. Verder presenteerde Google onlangs Google Lens. Lens is een oplossing die objecten in het echte leven kan herkennen. Al deze ontwikkelingen maken de technologie meer toegankelijk om zowel AR te ervaren als te creëren.

 

Technologie geen barrière meer

Het lijkt technisch en toekomstmuziek, maar bijvoorbeeld de integratie van ARKit in Apple iOS11 brengt de mogelijkheden van AR direct in de handen van honderden miljoenen mensen. Daarbij is ARKit direct het meest geavanceerde platform, waardoor de technologie zelf geen barrière meer is. De camera-integratie van Facebook doet hetzelfde. Met 2 miljard actieve gebruikers wordt AR in één klap mainstream. Het is dus wachten op de toepassingen die verder gaan dan lenses en filters.

Maar aan wat voor toepassingen moeten we dan denken? De objectherkenning van Google Lens bijvoorbeeld, in combinatie met AR, biedt ongekende (commerciële) mogelijkheden: een Starbucks in de buurt? Maak een foto van het logo en ontvang een AR-coupon. Een nieuwe auto gezien? AR geeft je directe info over het specifieke model en de dichtstbijzijnde dealer. Facebook weet je locatie, dus waarom geen AR-filter met een promotie wanneer je in de buurt bent van een McDonald’s? Toekomstmuziek? Waarschijnlijk niet. Snapchat heef tal van dergelijke functionaliteiten met geofilters. Wanneer je in de buurt bent van een McDonald’s kun je een McDonald’s-filter gebruiken. Nu nog vooral leuk om op een creatieve manier te delen dat je in een McDonald’s bent (en dat doen heel veel mensen blijkt). Hoogstwaarschijnlijk in de toekomst ook leuk om promoties te claimen.

 

Ondergeschoven kindje

VR leek lange tijd het ondergeschoven kindje. De technologie was onhandig in gebruik en schoot te kort. Recente ontwikkelingen bij Apple, dat VR-technologie integreert in nieuwe Macs, brengt de potentiële adoptie van deze technologie dichterbij. Ook hierbij geldt dat er behoorlijk wat (commerciële) toepassingen te bedenken zijn, wanneer gebruikers even de echte wereld willen ontvluchten.

Als tech savvy gebruikers en marketeers in een digitale wereld proberen we onderscheid te maken tussen AR, VR en ‘actual reality’ in duidelijke hokjes en zorgvuldig gecreëerde definities: AR voegt iets toe aan onze realiteit, VR vervangt de realiteit en actual reality staat volledig los van de digitale wereld. Echter, we merken steeds meer dat technologie en creativiteit ervoor zorgen dat onze levens veel meer geïntegreerd zijn dan deze definities toestaan. Een simpel voorbeeld als Pokémon Go laat eigenlijk al zien dat er niet veel onderscheid is tussen AR en VR: ook Pokémon Go doet de huidige realiteit enigszins vervangen (ook al heb je daar dan geen bril voor nodig). Onze dagelijkse levens zijn zo afhankelijk van digitale technologie, dat het een deel van onze realiteit is geworden. Onze wereld verandert. Het wordt anders, het wordt simpeler, maar het wordt ook menselijker. En wij marketeers, strategen, creatieven en alle anderen hebben de taak om die wereld voor mensen te ontwerpen en onze levens weer een beetje leuker en makkelijker te maken.

Dit artikel is geschreven door Martin Kloos, head of strategy & consultancy bij Isobar en verscheen op 29 augustus 2017 in MarketingTribune.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken