[designpanel] Canei door VBAT

29sep 201715:00
  • Design
  • 17128 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • DesignpanelPackaging

nieuws Wijnmerk Canei is door VBAT in een nieuw jasje gestoken. Canei stond vooral bekend als een zoet ‘startwijntje’ voor jongeren, maar ook als een all time favourite van een oudere doelgroep. De visuele stijl had vrijwel geen enkele link met de Italiaanse frizzante wijnen en leek meer op een Ready To Drink. Een flinke uitdaging voor het designbureau dus. Pieter Jelle Braaksma, brand director VBAT: ‘Ons werd gevraagd het merk eigentijdser te branden met in het achterhoofd de Italiaanse lifestyle en de originele frizzante wijnen. Canei wil niet de prosecco’s imiteren, maar een eigen plek veroveren in de categorie.’ De Mastiff - van het wapen van Canelli waar de wijn vandaan komt - kreeg een prominente plek en het wijntje werd minder zoet. Braaksma: ‘We hebben gebruik gemaakt van “fluid branding” zoals we dat zelf noemen. Dit maakt het mogelijk wat meer te spelen met de verschillende designelementen zodat het merk herkenbaar blijft zonder rigide en herhalend te worden. Het resultaat is zowel aantrekkelijk voor de vrouwelijke doelgroep als voor de meer speelse en uitdaging zoekende consument.’ Is ons panel overtuigd?

MARKETEERS

Karlijne Bos, sr. marketeer: Bravissima VBAT: krachtige restyling van een oubollig merk! Zo positioneer je een fruitig en fris zomerdrankje. Elegante fles, metallic etiketten en mooie zachte kleuren. Dit is niet meer voor oude dametjes op een feestje, dit past helemaal in de sfeer van frisse zomerse bubbels, Prosecco en tonic. Ogen dicht, zon op je gezicht en dromen dat je in het prachtige Italië bent. Mooie activatie eromheen en je zou bijna vergeten waar het merk vandaan komt!

9

Marc van Eck, partner Business Openers: Fris design is de eerste associatie en bij een 'frizantte originale' is dat een prima associatie. De oude look & feel was echt te erg. Volstrekt helder waarom alleen hele ouden van dagen en illegaal drinkende jongeren dit wijntje drinken. Ik ben zelf ook begonnen met mierzoete bessenjenever, dus een zeer goede stap, mist het drankje te drinken is. Lees dat het minder zoet is dan vroeger, maar het heet wel origineel, dus dat is dan wel weer gek. Even gek is dat stomme hondje op de brommer, moet waarschijnlijk een hip gevoel oproepen? Enfin, leuke fris nieuw design. Het zal me benieuwen of het tot de massa doordrinkt of was het doordringt?

8

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw management: Daar gaan we weer… mooi product, herkenbare verpakking, diepgewortelde vaste klandizie in de markt en dan toch weer een overambitieuze marketeer die zijn stempel wil drukken op zijn paar jaar bij het bedrijf. Correct me if I am wrong, please! Om eerlijk te zijn vind ik het ontwerp fantastisch mooi, de fles, de wikkel om de hals, de veel betere merkafgifte, kleurkeuzes; eigenlijk kopt alles vanuit het ontwerpperspectief. Ik vind het alleen zo jammer dat de marketeer hierachter het kind met het badwater wegspoelt. De erfenis van dit merk is in geen enkele vorm nog aanwezig. Ik ben bang dat als je teveel wil meedoen in de trend, je alleen maar merken krijgt die op elkaar lijken zonder de verkoopresultaten uit het verleden. Voor de lange termijn vrees ik dat het een slechte investering is en ik ben erg benieuwd naar de cijfers na de nieuwsgierige koophipsters die na een jaar het volgende product hebben gevonden, Lambrusco met organische mierikswortelschilfers? Design 8,5, marketinggedachte 4.

6

DESIGNERS

Stijn Braun, brand tailor Mountain Design: Komt Canei uit Italië? Nooit geweten en ook nooit bij stil gestaan. Typerend voor een beginnerswijn uit een stoffig verleden met een treurig merksentiment. De extreme metamorfose verricht wonderen, alsof een telg van de Canellies het merk heeft overgenomen. Het verschil is zo groot dat alles beter, leuker en eigentijdser is aan Canei. De fles is cool, de mastiff op scooter (uit Canelli) uniek en een andere receptuur. En ja, nu zichtbaar uit Italië. Mooie dozen ook. Over ‘fluid branding’ kan ik flauw gaan doen, maar voor nu komen ze er goed mee weg. Het rekent in ieder geval af met het verleden en dat voelt goed. Of de oudere drinker dit ook vindt, is de vraag, en helaas is de jeugdige drinker ook een (te zoet) starterswijntje armer.

7,5

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: Wat een verfrissing. Soms realiseer je niet wat design kan doen, maar hier het bewijs. Opeens staat er weer een merk. Natuurlijk op basis van een goed verhaal, want no story no brand! Van ouderwetse kleurverlopen en fotografie zien we nu moderne kleurcontrasten en crafty typografieën. De nieuwe fles is stoer en merkeigen met zijn eigen naam erin, verpakt in dozen die ook gezien mogen worden. De merknaam voelt nog wat klassiek en lijkt daardoor verbannen naar het neklabel. Dat geeft Scooby ‘Scooter’ Doo wel de ruimte, maar voelt wel wat vergezocht.  Omdat deze jonge doelgroep komt en gaat, is zo’n grote stap noodzakelijk. Ik hoop van harte dat de meiden nu wat langer blijven hangen, al was het alleen maar voor het design.

8

Tessa Oudijn, eigenaar en creative director Brum Design: Een goede verpakking is opvallend en heeft herinneringswaarde en dat heeft een mastiff op een scooter zeker! Dit is een design waar je van gaat glimlachen. Het mierzoete jeugdsentiment heeft plaatsgemaakt voor volwassen vrolijkheid op een frisse, kwalitatieve manier. De integratie van het label en de flesvorm is mooi, het geheel onmiskenbaar Italiaans. Ik zou deze fles zeker kopen, maar niet omdat het Canei is, het is een volledig nieuw merk geworden. Blijkbaar hoefde er niets van het bestaande merk (of de huidige kopersgroep) bewaard te blijven. Hulde voor het lef en de eigenzinnigheid.

9

Edwin Visser, directeur SoGood: Knap hoe je van een afstotend merk iets aantrekkelijks kunt maken. Het was allemaal erg artificieel en nu geloofwaardig authentiek met een Italiaanse knipoog. De oude doelgroep herkent het niet meer, maar een jonge nieuwe doelgroep staat nu vast te springen om het eens te proberen, vooral als verfrissing tijdens een mooie zomer. Hopelijk blijven ze het merk langer trouw, temeer omdat de smaak is aangepast. Wat opvalt is dat het merk Canei ietwat schuchter geplaatst is, verbannen van het hoofdetiket naar het neklabel en met een minieme smaakaanduiding. De vraag is terecht of dit met zoveel smaakjes wel gaat werken op een druk schap. Wellicht als gevolg van het ‘fluid branding’-principe is op de omdozen Canei zelfs verworden tot afzender en lijkt de smaak-/soortaanduiding ‘Bianco Fresco’ het merk geworden. Canei zou weer meer trots mogen zijn op zijn merk. Het overall design geeft daar alle redenen toe.

8

Hoe het was:


Hoe het nu is:






Eerder beoordeelde designs:

Adidas door RESN

Eredivisie door Dog and Pony

Zaans Medisch Centrum door Silo

Boomsma Gin

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers


Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers