[stelling] 'Marketeers schakelen designbureaus te laat in'

[stelling] 'Marketeers schakelen designbureaus te laat in'
  • Design
  • 19 okt 2017 @ 08:00
  • 9029 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Forum

Marketing en design, een huwelijk dat nog weleens ter discussie staat. Zijn marketeers huiverig om design al vroeg een cruciale rol te laten spelen in het creatieve proces of valt dat alleszins mee? Deze stelling legden we voor aan de leden van het MEC. ‘De designers worden vaak eerder te vroeg dan te laat ingeschakeld.’

Gert-Jan Schouten | programmamanager Ziggo
Designers worden vaak eerder te vroeg dan te laat ingeschakeld. Marketeers moeten juist zorgen dat ze de basis op orde hebben en dan pas met een designbureau aan tafel gaan voor een strakke briefing. In de praktijk zie je dat marketeers te snel met bureaus in gesprek gaan die vervolgens te veel ruimte voelen en die ook pakken en niet zelden met je merk aan de haal gaan. Zorg er dus voor dat je weet waar je merk voor staat: wat maakt je merk en je propositie onderscheidend en welke klantrelevante oplossingen bied je? Daarna kun je ondersteuning inroepen om in de lijn van je basisverhaal de vertaling vorm te geven.

Marteyn Roose | director consumer Achmea
We ontwerpen zo’n beetje alles: grafisch, web, UX, producten, services, et cetera, en dat doen we al dan niet met bureaus. Het is zo breed dat het als marketeer meer de uitdaging is om voor het juiste probleem het juiste design in te zetten dan dat er sprake is van ‘te laat’. Het lijkt ook wel alsof iedere discipline beter tot z’n recht komt als ze eerder in het proces worden betrokken. Als je dat doet, eindig je vaak ook weer met een compromis. Kies bewust. En bij dat laatste ligt ook een rol voor bureaus.

 

Ludo Voorn | directeur marketing PostNL
Dat is niet een trend die ik herken. Zeker op het vlak van user & customer experience schakelen we juist steeds vroeger in het proces een designer in en testen we met verschillende designs. Enkele productmarketeers hebben zelfs een achtergrond als industrieel ontwerper. Het is logisch dat er steeds meer aandacht komt voor de visuele aspecten van communicatie. De consument heeft gewoon geen tijd en zin om alles te lezen. Hij of zij verwacht gewoon een user interface die intuïtief werkt, want wie leest er nog een handleiding? Vandaar dat steeds meer partijen kiezen voor de inzet van illustraties, foto’s en video’s. En natuurlijk wordt er ook meer aandacht besteed aan signing, adaptive en responsive webdesign. Mijn verwachting is dat design in de toekomst alleen nog maar belangrijker wordt. Het zal wel per organisatie verschillen of deze competentie wordt ingehuurd of dat een organisatie zelf designers in vaste dienst neemt.

Glenn Metselaar | hoofd corporate communicatie Dura Vermeer
In het algemeen vind ik dat we moeten stoppen met lineair denken bij de aanpak van een concept of product. Naar mijn mening werkt het niet wanneer er in een treintje wordt gewerkt van doel - strategie - concept en dat daarna pas de designer erover mag nadenken. Juist in de interactie - zo vroeg mogelijk - tussen de verschillende disciplines krijgen ideeën betekenis. Waarbij we er wel voor moeten waken dat we niet te veel vanuit eigen referenties van de groep acteren. Een andersdenkende of de kritische blik moeten we hierbij ook uitnodigen voor het beste resultaat. Beter is geïntegreerd te werken, bijvoorbeeld in een scrumteam of co-creatie. Het wordt dan geen cascade van ideeën die over de schutting worden gegooid bij de designafdeling. Daarmee respecteer je ook ieders rol. Sommige ideeën zijn misschien technisch of financieel niet haalbaar. Het is dan mooi dat dat in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt. Scheelt veel tijd, energie en barstende koppijn.

Dit artikel stond in MarketingTribune17, 17 oktober 2017.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken