[wrap up] Platform Design september 2017

[wrap up] Platform Design september 2017
  • Design
  • 2 okt 2017 @ 16:16
  • 9188 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • PersonaliaOnderzoekAwardsDesignpanelPackaging

Elke maand voor uw gemak een overzicht van de artikelen op marketingtribune.nl/design. Deze maand onder meer in de rubriek Designpanel Adidas door RESN en Canei door VBAT, Nederlands succes bij de Pentawards, designcases Verkade en Red Band en een Storecheck in Riga.

N I E U W S

Rik Weideman strategy director bij Brandnew

Rik Weideman is per 1 september gestart als strategy director bij designbureau Brandnew. Hij zal zich gaan bezig houden met de ontwikkeling van merkstrategieën, overall klantencontacten en new business. Hij werkte eerder bij onder mee Ogilvy.

Pierre Leclercq nieuwe head of styling Kia Motors

Kia Motors heeft Pierre Leclercq benoemd tot head of styling van het designhoofdkwartier in Namyang, Korea. Deze nieuwe functie is in het leven geroepen om de langetermijnstrategie voor design en innovatie verder te ontwikkelen. Met de aanstelling van de Belgische topdesigner wil Kia de ontwikkeling van een consistent design-DNA voor groeiende modellenrange bespoedigen.

A W A R D S

Eventbrite Organizer-app wint designprijs Google

De Eventbrite Organizer-app is bij Google in de prijzen gevallen voor zijn vormgeving in de categorie 'Interaction Design'. ‘De duidelijke structuur, navigatie en de gebruikerswaarde gaven de doorslag’. Volgens Google ‘stroomlijnt de app het hele proces van het aanmaken van een event tot het correct afhandelen ervan. De app biedt alles wat een drukke eventmanager vandaag de dag nodig heeft’.

Nederlands succes in Barcelona bij de Pentawards

Tijdens de uitreiking van de Pentawards 2017 in Barcelona afgelopen zaterdag vielen Guts & Glorious, Studio Kluif, Anthem, dBod, VBAT, ProudDesign, Design Bridge, Flex/design, Brandnew, Millford en SuperRebel in de prijzen. Er werden 6 gouden, 6 zilveren en 5 bronzen awards mee naar huis genomen. Voor de 11de editie van deze prestigieuze en grootste internationale prijs voor verpakkingsontwerp werden meer dan 2.000 inzendingen uit 54 landen door de jury beoordeeld. De Pentawards kennen 55 categorieën. De speciale Diamond Award ging dit jaar naar het in Spanje gevestigde bureau Perfumes y Diseno voor de Starck Paris-parfumcollectie.

Hoop-bier heeft mooiste etiket

‘Oudt Heyn en syn wyf’ van Hoop-bier heeft volgens de Bier- en Verzamelaarsvereniging (BAV) het mooiste bieretiket van 2017. Ook dit jaar organiseerde de BAV weer de traditionele ‘BAV Bieretiketverkiezing’, een wedstrijd waarbij alle bierbrouwers uit Nederland hun mooiste bieretiket kunnen insturen. Volgens de jury heeft het Hoop-etiket gewonnen ‘vanwege de uitstraling en doorslaggevend hierbij was de vermelding van de bier- en spijscombinaties.’

D E S I G N P A N E L

Adidas door RESN

Adidas.nl/climazone is de showcase voor Adidas’ merk- en designinnovaties, premiumproducten en gepatenteerde technologieën. De campagnevideo werd echter slecht of niet bekeken en uit feedback bleken de consumenten een hekel te hebben aan lang scrollen. RESN besloot de manier waarop werd gekeken te veranderen. De film werd in ‘hapklare brokken’ geknipt en die werden op de juiste plek getoond. Door de ‘click and hold’-functie krijg je als gebruiker wat meer achtergrondinformatie via de prachtige beelden uit de film, zonder dat je de ‘eerste informatieve laag’ verlaat. Ons panel oordeelt.

Canei door VBAT

Wijnmerk Canei is door VBAT in een nieuw jasje gestoken. Canei stond vooral bekend als een zoet ‘startwijntje’ voor jongeren, maar ook als een all time favourite van een oudere doelgroep. De visuele stijl had vrijwel geen enkele link met de Italiaanse frizzante wijnen en leek meer op een Ready To Drink. Een flinke uitdaging voor het designbureau dus. Pieter Jelle Braaksma, brand director VBAT: ‘Ons werd gevraagd het merk eigentijdser te branden met in het achterhoofd de Italiaanse lifestyle en de originele frizzante wijnen. Canei wil niet de prosecco’s imiteren, maar een eigen plek veroveren in de categorie.’ De Mastiff - van het wapen van Canelli waar de wijn vandaan komt - kreeg een prominente plek en het wijntje werd minder zoet. Braaksma: ‘We hebben gebruik gemaakt van “fluid branding” zoals we dat zelf noemen. Dit maakt het mogelijk wat meer te spelen met de verschillende designelementen zodat het merk herkenbaar blijft zonder rigide en herhalend te worden. Het resultaat is zowel aantrekkelijk voor de vrouwelijke doelgroep als voor de meer speelse en uitdaging zoekende consument.’ Is ons panel overtuigd?

S T O R E C H E C K

Riga

Ook in Riga, Letland checkt Steven de Cleen van ProudDesign de schappen voor MarketingTribune. Steven: 'De Russische invloed in Riga is sterk, maar op de boodschappen is die van Zweden nog sterker met de ICA-formules Rimi en Supernetto. Lokale formules zien er wat armoediger uit, maar de naam Maxima maakt veel goed. Ik heb in ieder geval genoeg opmerkelijks gezien. Novēlu labi pavadīt laiku.'

D E S I G N C A S E

Red Band door ProudDesign

Heel Nederland kent de slogan 'Red Band, als je voor pret bent' en dat wil het zoetwarenmerk graag zo houden. Ook voor de minder suiker, suikervrije en veggie varianten. MarketingTribune sprak met Anouk Baltus, marketingmanager enjoyment - what’s in a name? - en Mick de Reuver, managing director ProudDesign, het verantwoordelijke designbureau voor de nieuwe ‘merkarchitectuur’.

Herpositionering Verkade

Een Hollandser merk dan Verkade is er bijna niet. Al drie keer werd Verkade FINLI Merk van Het Jaar, maar ook een sterk merk vergt onderhoud. Verkade is nog steeds top of mind bij de consument, maar dat vertaalde zich niet helemaal door in de cijfers. MarketingTribune in gesprek met Anne-Wies Bouritius, senior brand manager bij Verkade en Sanne Evertse, strategy director bij brand identity bureau Millford.

D E S I G N B L O G


Biologische merken waren tot voor kort alleen bij gespecialiseerde biologische winkels verkrijgbaar, maar veroveren nu menig schap in de reguliere supermarkt. Soms gericht op één categorie, maar ze duiken ook op in verschillende vakken. Bekende merken reageren door een biologische variant te introduceren van hun standaardproduct. Meestal met dezelfde merkuitstraling, die wellicht het hele idee van biologisch tegenspreekt. Of ze schuren ertegenaan door hun producten gezonder te maken met dito uitstraling, bijvoorbeeld door het verlagen van de gehaltes van ‘schadelijke’ stoffen, of dit nu zout, suiker, slechte vetten of onnodige toevoegingen zijn. Genoeg redenen om eens te kijken wat er internationaal gebeurt op het terrein van biologische packaging designtrends.

I N N O V A T I E

Als het aan Jaguar ligt, koop je in de toekomst alleen nog het stuur van een auto

De Future-Type is een studiemodel van Jaguar voor toekomstige mobiliteit. Het elektrisch aangedreven concept past in een wereld van autonoom rijden, volledige connectiviteit en autodelen. Jaguar: ‘De kern van dit concept is het eerste intelligente en volledig met internet verbonden stuurwiel ter wereld.’

O N D E R Z O E K

Mijn en dijn en de kracht van design

Platencollecties verstoffen door een Spotify-abonnement. Een Netflix-abonnement maakt het aanschaffen van dvd’s overbodig. Steeds meer mensen, vooral in grote steden, geven de voorkeur aan een deelauto boven een eigen auto voor de deur. De voorgaande voorbeelden zijn stuk voor stuk illustraties van een nieuw consumptiepatroon: collaborative consumption, oftewel gezamenlijke consumptie. Hierbij draait het om gebruik in plaats van bezit. Consumenten betalen om gebruik te mogen maken van een bepaald product, maar bij deze transactie wisselt het product niet van eigenaar. Het succes van bedrijven zoals Airbnb, Couchsurfing en BlaBlaCar laat zien dat gezamenlijke consumptie een belangrijke ontwikkeling is.

Nieuwe marketinginzichten door design thinking

In lijn met de principes van design thinking dook Beautiful Lives, samen met opdrachtgevers als ABN Amro, Suzuki en Westland Kaas, in het leven van 55- tot 85-jarige Nederlanders. Inzichten werden vervolgens gezamenlijk vertaald naar oplossingen die tijdens wandelingen en een borrel real time bij de doelgroep zijn getoetst. De belangrijkste conclusie volgens Beautiful Lives: We hebben een verouderd beeld van ouderen.

Rik Riezebos: 'Wat kunnen packaging designers leren van Byron Sharp?'

Geen marketeer of bureau kan er de laatste jaren omheen: het managementboek 'How Brands Grow' van Byron Sharp. Toch valt er zeker iets op diens populaire theorie af te dingen, vindt brandingspecialist Rik Riezebos (Eurib, Brand Capital). Op een bijeenkomst van BNO NEXTpack beantwoordde hij de vraag: wat kunnen packaging designers leren van Sharp?


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken