Nieuwe website voor Stedelijk door Grrr
- Design
- 15 dec 2017 @ 09:45
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Digital design
- 15 dec 2017 @ 09:45
- Redactie Design
Het Stedelijk Museum heeft met ingang van vandaag een nieuwe online presence van de hand van het Amsterdamse creative agency Grrr. Rolf Coppens, Grrr: ‘Het Stedelijk brengt hiermee de trend van webbrutalisme naar het grote publiek.’
Coppens: ‘Brutalist webdesign is een opkomende trend en past goed bij het Stedelijk. Als eerste museum ter wereld maakte het Stedelijk in 1938 alle muren wit. Dat bleek de geboorte van het begrip White Cube; nog steeds wereldwijd de standaard voor museumzalen. Het Stedelijk had ook als eerste een audiotour. Lef en vernieuwing zijn het museum dus niet vreemd.’
Webbrutalisme is volgens Grrr een reactie op standaardisatie en overdreven franjes. Coppens: ‘Brutalisme heeft niks met brutaal of bruutheid te maken. Taalkundig gezien verwijst het naar rauw beton - het Franse “béton-brut”. We gebruiken typografie hier als het ruwe beton van de website. De teksten zijn groot en duidelijk leesbaar. Precies de informatie die je zoekt, maar ook zo in your face dat het een artistiek statement is.’
Kritischer stadium
Coppens: ‘Na de jubeljaren waarin iedere digitale ontwikkeling met luid gejuich werd ontvangen, zijn we inmiddels in een kritischer stadium beland. Airbnb, Facebook en Uber zijn niet langer meer de ideale schoonzoon die ze ooit waren. Dit tegendraadse ontwerp voor het Stedelijk vormt een impliciet statement tegen deze ontwikkeling.’
Robin Holland van het Stedelijk Museum: ‘We laten zien dat het allebei kan: een artistiek statement maken en een intuïtieve website. Zoals de White Cube de kunst beter tot zijn recht liet komen, is ook hier de digitale vorm dienend aan de inhoud, maar tegelijkertijd is het ook een iconisch nieuw beeld.’
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing