Is logo nog belangrijkste onderdeel merkimago?

Is logo nog belangrijkste onderdeel merkimago?
  • Design
  • 13 mrt 2018 @ 10:35
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Paul Bailey, strategy director van de Londense branding design studio We Launch, stelde recent op Designweek.co.uk dat een bedrijf veel meer is dan alleen het logo. Zijn post op LinkedIn over de nieuwe logo’s van Google, Airbnb, Spotify en Pinterest veroorzaakte veel reuring. ‘Een kerkhof van typografische persoonlijkheden’.


Bron: designweek.co.uk

Bailey stelt dat de rebranding van deze logo’s de trend volgt van een karakteristieke stijl naar clean sans-serif en vergelijkt dat met het gebruik van Helvetica in de jaren 60 in de VS. The Guardian beschreef het gebruik van Helvetica toen als ‘een hogedrukspuit die decennia van cursieve lettertypen, geïllustreerde logo’s, uitroeptekens en algemene typografische chaos wegspoot en verving met een onderkoelde, feitelijke, sobere wereld.’ Hij noemt deze vergelijking een voorbeeld van de platgetreden aanname dat designtrends patronen en modes volgen in cycli van 20 jaar.

In een reactie stelt Tim Milne, co-founder Artomatic, dat het ‘een teken van volwassenheid is. Techbedrijven worden vaak opgericht door jonge mensen die speels en rebels willen lijken, om hun ordinaire orthodoxe commerciële ambities te verbloemen. Zoals de schrijver Quentin Crisp tieners beschrijft als rebellen tegenover hun ouders maar conformerend aan hun leeftijdgenoten, willen deze bedrijven zodra ze volwassen geworden zijn serieus genomen worden, trekken ze hun corporate kleding aan en kiezen voor een clean, solide en toekomstbestendig logo.’

Craig Dimond, free lance design director van de Conran Design Group denkt dat ‘als merken groeien, volwassen worden en een reputatie opgebouwd hebben, dit hun persoonlijkheid bepaalt en ze niet langer afhankelijk zijn van elk aspect van hun visuele identiteit voor hun imago.’

Omdat de merken in kwestie voornamelijk digitaal opereren, neemt het belang van de grafische symbolen op mobiele devices toe. Shaughn McGurk, creative director Incorporate, stelt dat ‘dit symbool het belangrijkste onderdeel is van de persoonlijkheid van een merk, zeker als de visuele identiteit wordt teruggebracht tot een icoontje op een smartphonescherm.’

Emily Penny, brand consultant Coulourful, denkt dat de naam van een bedrijf belangrijker is dan het logo.’ Bailey noemt naamgeving inderdaad een belangrijk onderdeel van de strategische ontwikkeling van een merk, waarbij rekening gehouden moet worden met uitspraak, wereldwijde relevantie en juridische bescherming. Een naam kan zelfs ingeworteld raken in onze taal, denk aan googelen.

Tegenwoordig gaat het niet alleen meer om de ‘looks’ van een merk, maar ook om de sound. Mark Smith, creative director Earth, vraagt zich af in welke lettertypes Alexa, Siri en Cortana spreken.

De mooiste opmerking komt van McGurk. Hij spreekt over een ‘kerkhof van typografische persoonlijkheden’ en noemt het logo van een merk de trigger die een emotionele reactie moet oproepen. ‘Bij de nieuwe logo’s is de emotie nagenoeg uitgeroeid.’

Logo’s zullen altijd in ontwikkeling blijven, stelt Bailey tot slot en er zullen altijd managers zijn die de waarde van een goed ontworpen logo niet inzien. Aan designers de schone taak deze mensen te overtuigen van de waarde van een unieke merkidentiteit, of dat nou een symbool, lettertype, geluid, naam of ‘gewoon’ een logo is.

Lees hier het volledige artikel op designweek.co.uk.

Headerfoto: Hugues de Buyer-Mimeure via Unsplash

Binnenkort op marketingtribune.nl/design een rondvraag onder Nederlandse designers over het belang van een goed logo.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken