Kauwgomschoen
- Design
- 23 apr 2018 @ 08:16
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Productdesign
- 23 apr 2018 @ 08:16
- Redactie Design
Gumshoes met zolen gemaakt van kauwgom van de straten van Amsterdam. Hiermee wil de gemeente Haarlemmermeer - onderdeel van Amsterdam Metropolitan Area - een statement maken. Publicis One werkte hiervoor samen met Gum-Tec en Explicit Wear.
Jaarlijks eindigt er 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat. Buiten het feit dat kauwgom op straat niet erg esthetisch is, ondervinden dieren er ook last van en duurt het minimaal 20 jaar voordat kauwgom volledig vergaan is. Het verwijderen kost gemeenten miljoenen euro’s.
Om dit tij te keren werd gedacht in de mogelijkheden van kauwgom en het bleek erg geschikt om een nieuw soort rubber van te maken.
Publicis One initieerde een samenwerking met gespecialiseerd bedrijf Gum-Tec en het Amsterdamse merk Explicit Wear om deze sneaker te ontwikkelen die de kaart van Amsterdam op de zool heeft. In plaats van kauwgom kunnen Amsterdammers nu hun voetafdruk achterlaten.
‘Wij zetten ons iedere dag in om mensen een goede recreatie-, woon- en werkervaring te bieden in de hoofdstad van Nederland’, legt Mustafa Tanriverdi, head of marketing & investments Amsterdam Metropolitan Area, Haarlemmermeer, uit . ‘Onze metropool heeft veel te bieden en daar kunnen we trots op zijn. Zeker als de straten schoon zijn. Kauwgom op de straten stoort veel mensen, maar toch wordt het nog veel op straat gegooid. Het is tijd om dat te doorbreken. Met deze campagne maken we mensen onderdeel van het probleem, of liever gezegd van de oplossing!’
‘Het verrassingseffect van de Gumshoe is in deze campagne een belangrijke succesfactor’, vertelt Mischa Schreuder, creatief directeur bij Publicis One. ‘Amsterdam Metropolitan Area wil mensen enthousiasmeren voor het mooie dat de stad te bieden heeft. Extra regels en beperkingen opleggen om het kauwgomprobleem terug te dringen, zou haaks op onze missie staan. Het gaat tenslotte om de positieve beleving van de stad. Daarom verrassen en inspireren we Amsterdammers met de Gumshoe. Naast bewustwording ontstaat hierdoor sympathie en intrinsieke motivatie om het kauwgomprobleem op te lossen. Zo brengen we veel meer impact teweeg.’
Amsterdam als duurzame metropool
Gemeenteraadslid Marijn Bosman: ‘Amsterdam is een stad om trots op te zijn en een stad die we met elkaar graag netjes houden. De gemeente kan het niet alleen en daarom werken we samen met ondernemers en bewoners. We moeten creatieve initiatieven zoals deze om de stad schoon en leefbaar te houden omarmen. Want de uitdagingen van vervuiling zijn ook een motor van vernieuwing. Gumshoe is er daar een mooi voorbeeld van en maakt bewoners van Amsterdam op een creatieve manier bewust van het kauwgomprobleem in onze stad.’
De sneakers zijn eind juni als eerste te koop bij Hudson’s Bay Amsterdam en online op gumshoe.amsterdam.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing