KesselsKramer verantwoordelijk voor visuele identiteit vernieuwde Frans Hals Museum

KesselsKramer verantwoordelijk voor visuele identiteit vernieuwde Frans Hals Museum
  • Design
  • 12 apr 2018 @ 13:28
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Frans Hals Museum in Haarlem - bekend van kunst uit de Gouden Eeuw - is samen gegaan met De Hallen Haarlem - bekend vanwege zijn hedendaagse collectie. KesselsKramer verzorgde de visuele identiteit van het vernieuwde museum

Op beide locaties, voortaan Hof en Hal genoemd, zullen oude en eigentijdse kunst apart getoond worden, maar elkaar ook ontmoeten in fusion-tentoonstellingen.

Het verlangen van het Frans Hals Museum was om kunst uit verschillende tijdsvakken te combineren, wat nieuwe verhalen en een rijke kijkervaring oplevert. Daarnaast wenste het museum een frissere en sprankelender uitstraling om het enigszins stoffige image af te schudden. Beide locaties dienen toegankelijker te zijn en voor een bredere doelgroep interessant te zijn.

Sanne van Ettinger, strateeg bij KesselsKramer: ‘Het faciliteren van ontmoetingen tussen uitersten waardoor een nieuwe dynamiek ontstaat vormde de strategische basis. De prikkelende mix van traditie en toekomst, pixels en verfstreken is tot in de kleinste details doorgevoerd. Onder andere in een imago-campagne die de komende weken te zien is, maar ook in de compleet nieuwe huisstijl en aankleding van het museum. Denk daarbij aan alle kantoorbenodigdheden, zaalbordjes, bedrijfskleding, kluisjes, horeca aankleding, tasjes, artikelen voor in de museumshop en nog veel meer. Dat het Frans Hals Museum onder leiding van Ann Demeester niet bang is om een grote beweging te maken is goed te zien aan de nieuwe website. Deze werd gemaakt door Build in Amsterdam onder creatieve begeleiding van KesselsKramer. Er werd gekozen voor een compleet nieuwe benadering van museale websites. Excentrieke kleurcombinaties, grote typografie en eigenwijze animaties geven de website een uniek karakter. Binnen de speciaal ontwikkelde “play”-omgeving kunnen bezoekers tinderen met kunstenaars, onverwachte kunstwerkcombinaties gokken en komen oude kunstwerken op ludieke wijze tot leven. Zo ontdekken bezoekers spelenderwijs de werken in het Frans Hals Museum, zodat ook online de spannende ontmoeting tussen oud en nieuw centraal staat.’

Credits
Creatieve directie: Erik Kessels
Art: Krista Rozema, Max Siedentopf
Copy: Sophie Rijnaard, Rens de Jonge
Strategie: Sanne van Ettinger
Productie: Madelon Engelen, Amy van der Veer
Website: Build in Amsterdam
Frans Hals Museum: Ann Demeester, Bas van Donselaar, Annelieke van Halen, Jill Pisters, Geert-Jan Davelaar











Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken