Logo Johan Cruijff Arena door VBAT

Logo Johan Cruijff Arena door VBAT
  • Design
  • 26 apr 2018 @ 10:16
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual id

Het is zover! De Arena heet eindelijk echt naar de legendarische nummer 14: de Johan Cruijff ArenA, compleet met logo en al dat gisteravond officieel onthuld werd op de middenstip door Frank Rijkaard en van de hand is van hoofdstedelijk designbureau VBAT. Een droomopdracht lijkt ons.

Op onze Facebook-pagina wordt echter kritisch gereageerd en zijn onze lezers benieuwd naar de rationale. Onderstaand de creatieve verantwoording van VBAT:

‘Het logo symboliseert de Johan Cruijff Arena als “home of legends”. Een stadion waar de grootste namen uit de sport, muziek en entertainment het beste uit zichzelf halen. Waar evenementen uit het verleden, heden en toekomst een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten en achterlaten. De naamgever, Johan Cruijff, is de belichaming van die ultieme legende.

In de stijl van Johan Cruijff zelf is het logo krachtig en progressief. De typografie ademt zowel sport als architectuur uit en refereert aan vormelementen uit het stadion. De hoeken, de kracht van de curves en de subtiele contrasten tussen harde en zachte vormen leggen de basis voor de balans, structuur en soliditeit van het logo.

Johan Cruijff’s naam is geschreven op “Hollandse wijze”, met een lange “IJ”. Internationaal gezien een onderscheidend element in het logo en subtiel refererend aan Amsterdam.

Aan de basis van het logo staat een zilvergrijze boog die refereert naar het karakteristieke dak van het stadion, geflankeerd door de twee kapitale A’s. Dit is een evolutionaire referentie naar het oude logo.’

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken