De ongelooflijke oorsprong van het wereldberoemde La vache qui rit

De ongelooflijke oorsprong van het wereldberoemde La vache qui rit
  • Design
  • 4 nov 2013 @ 20:36
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Visual id

In 1876 werd op het eerste festival in Bayreuth "Der Ring des Nibelungen" opgevoerd. Het was een "Gesamtkunstwerk", bestaande uit muziek, poëzie, dans en beeldende kunst in een speciaal daarvoor ontworpen gebouw. De opvoering duurde vier dagen, voor elk deel een dag.

Koning Ludwig II had het mogelijk gemaakt voor zijn protegé. Richard Wagner (1813-1883) had met tussenpozen meer dan twintig jaren gewerkt aan Der Ring. Het is Duitser dan Duits. Wagner schreef in een van zijn dagboeken: 'Ich bin der deutscheste Mensch, Ich bin der deutsche Geist'.

Der Ring
De personages in Der Ring zijn ontleend uit een middeleeuws epos, het middel-hoogduitse Nibelungen-lied. De tweede opera van Der Ring heet Die Walküre. De walkuren zijn oorspronkelijk strijdgodinnen uit de Noorse mythologie die de slachtvelden bezoeken om de heldhaftigste gedode strijders mee te nemen naar het Walhalla. In de opera stort de walkure Brünhilde zich in de finale in het vuur en wordt het Walhalla verwoest. Niet zo vreemd dat de Fransen in de Eerste Wereldoorlog hun tegenstanders bespotten met de bijnaam van Wachkyrie, een verbastering van Walküre en in de oren van de Fransen Vache qui rit.

Vers vlees
Benjamin Rabier (1864-1939) tekende een lachende koe bij deze naam op een vrachtwagen die in deze oorlog de bevoorrading van vers vlees verzorgde. Rabier was een illustrator en onder meer de geestelijke vader van het eendje Gédéon, waarvan vele boekjes zijn verschenen. Hij was een meester in het tekenen van dieren met menselijke trekjes.

Kaasje
Leon Bel deponeerde de naam "La vache qui rit" in 1921 toen hij zijn revolutionaire kaasje introduceerde. Hij zag wel wat in die lachende koe. Uiteindelijk gaf hij Rabier in 1923 opdracht om op basis van zijn originele tekening voor de vrachtwagen een ontwerp te maken voor het ronde kaasdoosje. De koe werd gemoderniseerd, hetgeen later nog een aantal malen is gebeurd. Bel greep zelf in door aan de drukker opdracht te geven de koe rood te kleuren. Nu worden wereldwijd dagelijks tien miljoen porties "La vache qui rit" genuttigd. Ook in Duitsland.


La vache qui rit


Benjamin Rabier, La Wachkyrie 

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken