Een krachtig teken is de basis van graffiti, kunst en merken
- Design
- 16 jan 2014 @ 08:12
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - Graphic
- 16 jan 2014 @ 08:12
- Edwin Visser
Voordat graffiti tot kunst verheven werd en hun makers in galeries gingen tentoonstellen, trok dit fenomeen al de aandacht van kunstenaars.
In de jaren ‘30 maakte Brassaï vele foto’s van graffiti. Toen Antoni Tàpies (1923-2012) deze zag was dat van doorslaggevende betekenis voor zijn artistieke ontwikkeling. Hij herinnerde de graffiti op de muren in Barcelona uit zijn jeugd tijdens de Spaanse burgeroorlog toen de hele Catalaanse cultuur en taal door Franco werden onderdrukt. Graffiti was en is een vorm van protest en teken van leven.
Tapies
Het Catelaanse woord ‘tapies’ betekent muur en dit werd in de jaren ’50 zijn thema. Hij experimenteerde met marmerstof en zand en maakte monumentale werken, die eigenlijk geen schilderijen genoemd kunnen worden. Hoewel hij geïnspireerd was door Dadaïsten en Art Brut creëerde hij zijn eigen kunstvorm: die van materieschilder. Thema en techniek vielen samen.
Mystieke lading
Tàpies is niet geïnteresseerd in de schone stijl. Zijn werken, gefabriceerd van alledaagse materialen, bezitten een mystieke lading. Op de muren ontstonden al snel allerlei cryptische tekens: letters, cijfers, hand- en voetafdrukken en hele lichaamsdelen, die later in zijn grafische werk terugkomen. Zij verschenen niet met een vooropgezet plan, maar geheel intuïtief vanuit het onderbewuste en gedurende de strijd met de materie.
Multi-interpretabel
Deze tekens zijn multi-interpretabel. Een ‘T’ kan zijn initiaal zijn, maar even goed verwijzen naar het kruis, het werk van de middeleeuwse filosoof Ramon Llull of gewoon een ‘plus’ voorstellen. De toeschouwer wordt aan het werk gezet. Tàpies zei hierover: 'The meaning of a work depends on the co-operation of the viewer. Those people who live without inner images, lacking imagination and the necessary sensitivity to generate their own set of mental associations, will see nothing at all'.
Ontdekkingstocht
De geheimtaal moet ontrafelt worden en nodigt uit tot een ontdekkingstocht in zijn kosmos. Volgens Tàpies is kunst een oase van vrijheid en moet het mensen aan het denken zetten. Hij moet niets hebben van het consumentisme en zet zich af tegen reclame.
Coral Càrmina Toch is het logo van Coral Càrmina, het koor van het Symfonisch en Catalaans Nationaal Orkest in Barcelona, gebaseerd op een tekening van Tàpies. Het expressieve gebaar van de penseelstreek is zichtbaar, zoals bij Oosterse kalligrafie. Tàpies is zeer geïnteresseerd in Oosterse filosofie en kunstvormen. Zijn omvangrijke bibliotheek over dit onderwerp en vele andere, wordt ontsloten door de Fundació Antoni Tàpies in Barcelona, waar tevens veel van zijn werk te zien is. Tàpies heeft de wereld verrijkt met krachtige tekens.
En een sterk merk moet ook een krachtig teken zijn.
Coral Càrmina logo
Antoni Tàpies, Carmi III, 1993
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing