Alliantie-app tilt woongenot naar hoger level

Alliantie-app tilt woongenot naar hoger level
  • Design
  • 28 okt 2014 @ 09:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Online

Bezuinigingen in de wereld van woningcorporaties maken digitalisering van processen & service key om relevant te blijven. Woningcorporatie De Alliantie komt dan ook met een mobiel huurdersportaal. Een volwaardig portaal dat ‘woongenot naar een hoger level moet tillen’.

De Alliantie is een woningcorporatie met woningen in het noorden van de Randstad. Met bijna 60.000 woningen is de organisatie één van de grootste corporaties in Nederland. Samen met alle andere corporaties in ons land staat De Alliantie de komende jaren voor een uitdagende opgave: efficiënter werken, samenwerking van front- en backoffice verbeteren en selfservice implementeren.

Digitalisering onvermijdelijk
Voor woningcorporaties is digitalisering onvermijdelijk. Om de kwaliteit van dienstverlening en vastgoedbeheer tegen lagere kosten te behouden, moeten strategie en werkprocessen anders worden ingericht. Bij verschillende corporaties is de laatste jaren al veel geïnvesteerd in de digitalisering van deze processen. Zo zijn asset management, property management en portefeuillemanagement er kwalitatief op vooruit gegaan door digitalisering van de informatiestromen.

De Alliantie zet die stap nu ook door processen & service te digitaliseren. Om als woningcorporatie relevantie te blijven creëren in het dagelijks leven van hun huurders komen ze met een volwaardig mobiel huurdersportaal.

Zelfredzame klanten
‘Zelfredzame klanten’ is de wens van De Alliantie, geheel in lijn met de nieuwe koers van selfservice en efficiënter werker. Praktische zaken als onderhoud, verhuizing, betalingen en inzicht in (huis)info lopen straks via de digitale omgeving. Met de digitalisatie van deze processen en service wil de app de zelfredzaamheid van de huurders faciliteren. Handig voor de huurder, maar wat als je ook je buurt en buurtbewoners bij deze digitale omgeving betrekt?

Samen met Digital Service Agency TamTam is De Alliantie gestart aan een portaal dat naast selfservice ook relevantie moet creëren in het dagelijkse leven van de huurders: één app voor je huis, je buurt en je buren. Naast praktische zaken kunnen huurders via een social platform 24/7 op de hoogte blijven van wat er speelt bij buren en in de buurt. Buurtbewoners komen zo makkelijk met elkaar in contact, is de gedachte. Het platform wil ruimte bieden voor de ontplooiing van initiatieven: van het lenen van een kopje suiker tot bijvoorbeeld het regelen van een (straat)barbecue.

Vanaf dag één
Het digitale proces begint bij het bekijken van een woning. Na toewijzing van een woning, krijgt de huurder een uitnodiging per e-mail om zich aan te melden voor de app. Vervolgens wordt de huurder door de next steps geloodst: documenten scannen met de camera, digitaal contract tekenen, eerste maand huur betalen met iDeal, en zelf een afspraak inplannen voor de sleutel overdracht.

De contactmomenten van De Alliantie in het leven van de huurder gaan over drie assen: mijn huis, mijn buren en mijn buurt. Door deze touch points in het leven van de huurders te creëren, moet de sec basisverlening veranderen in een complete beleving van de buurt. Het idee is dat het leefgenot van de buurt wordt vergroot door onderling contact te vergemakkelijken.

Eigen regie
Deze efficiency in combinatie met digitalisering biedt de mogelijkheid om het serviceniveau van De Alliantie te verbeteren. Het resultaat is dan ook een versnelde modernisering van de organisatie én de service. De woningcorporatie komt op een nieuwe, service focussed manier in contact te staan met de klanten.

“Het uiteindelijke doel van De Alliantie voor 2018: een kleine en efficiënte woningcorporatie met zelfredzame klanten die middels online tools & diensten praktische zaken regelen, waardoor relevantie wordt gecreëerd in hun dagelijks leven, zegt Maarten Pel (De Alliantie). Tegen die tijd worden 80% van de klantvragen afgehandeld via het digitale kanaal.”

“De meeste huurders zijn hartstikke online, van bankzaken tot Whatsapp, aldus Danijel Bonanic (TamTam). De hoogste tijd om alles wat betrekking heeft tot de woning en de buurt digitaal aan te gaan bieden. En een woning huren bij De Allliantie net zo makkelijk & leuk te maken als een woning huren bij Airbnb.”

Artikel door: Stephanie Legué, Junior Copy Writer / Community Manager bij Tam Tam

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken