15 prototype verpakkingen voor de toekomst
- Design
- 23 apr 2015 @ 15:00
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - Packaging design
- 23 apr 2015 @ 15:00
- Edwin Visser
In zijn vorige blog besteedde Edwin Visser, directeur van designbureau SOGOOD, aandacht aan vier mogelijke toekomstscenario's voor packaging design. Welke verpakkingsoplossingen passen daar nu bij? Op dit moment wordt nader onderzocht wat relevant en haalbaar is per scenario, maar hierbij alvast een overzicht van 15 verschillende (proto)type oplossingen.
1. Attractieve fysieke verpakking: kleurrijke, opvallende, aantrekkelijke verpakkingen met een unieke onderscheidende vorm en/of materiaal.
2. Informatierijke verpakking: alle informatie over life-cycle, bereiding en serveertips, ingrediëntendeclaraties en voedingswaarden, houdbaarheid etc. zijn vermeld op de verpakking.
3. Interactieve verpakking: verrijkt met microchips die interactie aangaan met de gebruiker, bijvoorbeeld verkleuring na houdbaarheid of bij juiste temperatuur, audio met productinformatie, etc.
4. Verpakking voor hergebruik: de verpakking is zo ontworpen dat hij op verschillende manieren kan worden hergebruikt, eenvoudig te recyclen en te retourneren voor producent of retailer.
5. Bio-afbreekbare verpakking: van speciaal materiaal dat in redelijke tijd afgebroken wordt door mico-organismen, zonder het milieu te belasten.
6. Universeel gestandaardiseerde verpakking: simpele gestandaardiseerde verpakkingen in een aantal formaten die garant staan voor handling door robots, gemak van opslag en transport, zonder extra verpakkingsaccessoires.
7. Functionele en gemaksverpakking: nadruk op functie en gemak, bijvoorbeeld voor wat betreft openen, legen, single pack, direct gebruik, etc.
8. Sobere verpakking met minimale bedrukking: de transparate of witte/bruine doos of zak met basale essentiële informatie (b.v. naam, gewicht). Andere informatie kan online geraadpleegd worden of door chip te decoderen.
9. Simpele geüniformeerde verpakking: een gestandaardiseerd format per categorie in de retail (dus bijvoorbeeld één fles voor alle frisdranken of zuivel).
10. Eén verpakking voor consument en transport: de transportverpakking fungeert ook als consumentenverpakking tijdens gebruik. Dus geen extra omdozen etc.
11. Naspeurbare verpakking: verrijkt met microchips (bijvoorbeeld met Radio Frequentie Identificatie Technologie) voor realtime track&trace.
12. 3D zelf geprinte verpakking: alle huishoudens hebben een 3D printer en de consument kan haar voorkeursverpakking downloaden en zelf uitprinten.
13. Hufterproof verpakking: primaire verpakking die zorgt dat product en verpakking niet beschadigd worden, door de gehele keten.
14. Range van verpakkingskeuze: de consument kan haar eigen keuze maken, van standaard verpakking, optimale bescherming, premium verpakking of helemaal geen verpakking.
15. Geen verpakking: de retailer biedt geen verpakkingen meer aan, maar consument doet haar hervullen en kan eigen verpakking meenemen.
In werkelijkheid zullen we over 10 jaar natuurlijke combinaties van deze opties gaan aantreffen. Maar het is interessant om te bedenken waar de aandacht naar gaat verschuiven en de nadruk komt te liggen.
Gelukkig overkomt ons de toekomst niet, maar geven wij er zelf mede vorm aan!
Met dank aan Agnes Pau, design researcher van Lancaster University, UK.
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing