Global design

Global design
  • Design
  • 9 feb 2017 @ 09:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging design

Op het strand van Ipanema lopen de verkopers af en aan hun handeltje te slijten. Ze vallen niemand lastig, maar maken wel luidruchtig gewag van hun aanwezigheid. Sommige etenswaren zijn merkloos en homemade en andere zijn wel vermerkt. De ijsjes van Unilever herken je meteen aan het professionele internationale design van de ‘heartbrand’. In Brazilië worden ze aangeboden onder de merknaam Kibon.


Wereldberoemd op de stranden van Rio zijn de koekjes van Globo. Midden jaren vijftig zijn ze hier geïntroduceerd en sindsdien niet meer weg te denken uit het zonnige strandbeeld.

De papieren verpakkingen zijn al decennia hetzelfde. Het lokale merk doet een aandoenlijke poging internationaal te zijn.

Een koekjesetende wereldbol wordt omringd door internationale symbolen. De Franse Eiffeltoren en Italiaanse toren van Pisa herkennen we direct links op de verpakking. Aan de rechterzijde staat de beroemde Suikerbroodberg van Rio de Janeiro afgebeeld. Het laatste plaatje is wellicht moeilijker te plaatsen voor een gemiddelde globetrotter. Het is de Portugese Torre de Bélem, die als vestingwerk aan de monding van de Taag bij Lissabon begin zestiende eeuw gebouwd is, vlak nadat de Portugezen Brazilië ontdekt hadden in 1502. Globo heeft historisch en cultureel bewustzijn met een knulligheid die gekoesterd en gewaardeerd wordt.

Heerlijk dat strandleven!

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken