De geschiedenis van de Pantone-kleur

De geschiedenis van de Pantone-kleur
  • Design
  • 28 jul 2017 @ 12:00
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Graphic

Pantone Inc. is groot geworden met het verkopen van de Pantone-kleur. Voordat Pantone het Color Matching System in 1963 introduceerde, was er geen kleurstandaard in de grafische industrie. Pantone ontwikkelde zich van een klein bedrijf tot een wereldwijde marktleider in gestandaardiseerde kleuren voor bedrukking op onder meer papier, kunststof en textiel. Oorspronkelijk maakte Pantone kleurkaarten voor cosmetische bedrijven. Lawrence Herbert, een medewerker van Pantone, kocht het bedrijf in 1962 en ontwikkelde een kleurmatchingsysteem. Pantone creëerde hiermee een standaardmethode om kleuren tijdens het grafische ontwerpproces te definiëren.

Marketing met kleur
Elke drukker en grafisch ontwerper kent nu het Pantone Matching System, oftewel PMS. Het woord 'matching' (overeenkomen, samenvallen) geeft aan dat het reproduceren van een bepaalde kleur de doelstelling is. Vóór 1963 was dit geen vanzelfsprekendheid in ontwerp- en productieomgevingen. Herbert creëerde een palet van tien basiskleurinkten of pigmenten, waaruit elke kleur kan worden gemengd. Hiermee ging Herbert langs de grootste fabrikanten van drukinkt. In minder dan twee weken had hij twintig licenties verkocht.

Probleem opgelost
Pantone loste een fundamenteel probleem voor deze bedrijven op. Kodak (toen nog een multinational in filmrolletjes) gebruikte bijvoorbeeld verschillende bedrijven om filmverpakkingen te drukken, wat resulteerde in verschillende tinten geel. Hierdoor ontwikkelden de klanten een voorkeur om de doosjes met het helderste geel te kopen, want deze doosjes zouden de 'meest verse' film bevatten. De Pantone-standaard zorgde dat elk doosje van Kodak er voortaan precies hetzelfde uitzag. Het maakte niet meer uit waar het was gedrukt. Tegenwoordig is Pantone dé wereldwijde standaard voor drukkleuren, met meer dan 1.700 verschillende tinten.

Een Pantone-kleur is de best mogelijke benadering van dezelfde kleur op verschillende media zoals druk en digitaal en op verschillende ondergronden zoals papier en textiel. Het wil niet zeggen dat de kleur op verschillende ondergronden exact hetzelfde is. Het is de best mogelijke reproductie van de kleur.

Voor drukwerk is de letter die voor het kleurnummer staat van belang:

C = Coated paper / gestreken papier zoals van een magazine

U = Uncoated paper / ongestreken papier zoals schrijfpapier

M = Matte paper / papier met een matte afwerking

Meer informatie over Pantone-kleuren vind je hier.

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken