Geschiedenis hashtag

Geschiedenis hashtag
  • Design
  • 24 aug 2017 @ 09:35
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Graphic

Het hekje - in Vlaanderen ook spoorwegteken genoemd - staat al decennia op het toetsenbord van computers of telefoons, maar is pas sinds 2007 een begrip.

Zelfs op antieke mechanische schrijfmachines kun je het hekje vinden boven de 3, kijk maar eens naar dit toetsenbord van IBM uit 1984.

Het teken was indertijd eigenlijk alleen bekend op telefoons, als afsluitsymbool of als teken voor een nieuw begin. Bijvoorbeeld: ‘Type uw code in, gevolgd door het hekje.’

Ik doe al een tijdje mee in de digitale wereld en kan vertellen dat voor 2007 het hekje niet veel werd gebruikt. In het Engels wordt er een nummer mee aangegeven en schakers gebruiken het teken bij schaakmat. De populariteit van het hekje ontstond pas toen Twitter het in 2007 begon te gebruiken om er tweets mee te organiseren. Twitter stelde in het begin niet veel voor. Ik herinner mij dat ik het nieuwe medium met mijn vroegere werkgever besprak en er negatief en lacherig op werd gereageerd.

Hashtag om verhalen te organiseren
Op een gegeven moment explodeerde Twitter. Het platform bleek een revolutie, het was sneller met nieuws dan welk ander medium ook! Er was helaas nog geen manier om alle verhalen te organiseren. Dit moest Twitter snel oplossen. Het gebruik van een symbool werd door meerdere mensen besproken en het #-symbool werd voorgesteld door Chris Messina, die zich er nu op beroept dat hij de uitvinder van de hashtag is.

Er ging wat tijd overheen voordat het symbool voor de tag écht was ingeburgerd op Twitter. Eigenlijk werd het pas in 2009 gemeengoed en verspreidde het zich ook over andere platforms, zoals Instagram en Facebook. Een hashtag is veel meer dan alleen een zoekwoord. Het is een sociaal handvat. De hashtag geeft context aan de tweet. Het helpt de doelgroep om de informatie uit de tweet te kunnen vinden en kan zo een onderdeel zijn van communicatie op basis van een gedeelde interesse.

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken