Hoe ga je viral op Instagram?

Hoe ga je viral op Instagram?
  • Design
  • 15 sep 2017 @ 12:00
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • GraphicSocial media

Waarom krijgen sommige foto’s op Instagram zoveel likes, terwijl andere foto’s teleurstellen? Het is niet zo simpel dat goede beelden slagen en slechte beelden mislukken. Een paar tips voor publiceren op Instagram.


Échte foto’s maak je zelf

Doe het zelf
Iedereen die inhoud op het web plaatst, weet dat visuele beeldvorming een noodzaak is. Om aan authentiek materiaal te komen, is het inschakelen van een fotograaf of zelf fotograferen de beste optie. Bekend is het spreekwoord ‘Eén afbeelding zegt meer dan duizend woorden’. Ik denk zelf dat het veel dieper gaat dan pure informatieoverdracht. De lezer/kijker wordt door middel van beeld intuïtief beïnvloed. Het beeld/de foto geeft perfect informatie over de tijdgeest en de achterliggende bedoeling.

Het is met de huidige middelen eigenlijk niet écht moeilijk om leuke, authentieke foto’s zelf te maken. Ik neem heel veel foto’s met mijn iPhone en ben telkens weer verrast over de kwaliteit. Het grote voordeel is dat je de camera eigenlijk altijd bij de hand hebt zodra een leuke situatie zich voordoet. Doe eens creatief: neem eens een vreemd blikveld, bekijk de wereld eens als een kind. Zak eens door de benen of ga op een trapje staan.

Eenvoud

Eenvoud
Het begint met eenvoud. Eigenlijk geldt dit voor elke sterke foto. Al zou je maar één ding van deze blog onthouden, bedenk dan dat eenvoudige afbeeldingen het goed doen op Instagram. Houd er rekening mee dat foto’s op Instagram voornamelijk worden bekeken op kleine telefoonschermen. Visueel complexe afbeeldingen zijn beter voor bijvoorbeeld afdrukken op de muur. Eenvoudig wil niet zeggen dat het makkelijk is. Het is nihilisme, het zoeken naar de essentie, rust en balans…

Uitsnede versterkt het effect

Uitsnede
Een zwak beeld knapt vaak behoorlijk op door een uitsnede te maken. Vreemd dat het in het Nederlands bijsnijden heet, terwijl je juist van het beeld een stuk afsnijdt of weglaat… Ook bij foto’s van personen kun je dit toepassen. ‘Weglaten is een kunst’ is de uitdrukking. Je kunt het beeld door bij te snijden terugbrengen tot de essentie van wat je wilt overbrengen.

Schuine horizon voor meer actie

Doe eens spannend
De regel van derden is een richtlijn in visuele beeldvorming. De aanbeveling is dat als een 3 x 3-raster over een afbeelding wordt getekend, het onderwerp nooit tussen deze lijnen moet vallen. Het is natuurlijk niet een wet die je strak moet hanteren, maar om je eraan te herinneren dat er spanning in het beeld moet worden aangebracht. Dus niet in elk beeld het onderwerp centreren en niet het gehele onderwerp laten zien.

Een andere manier om een foto spannend te maken, is door deze expres scheef uit te snijden: of je zet de horizon keurig horizontaal of je zet de horizon extreem scheef. Dus niet een beetje, anders lijkt het net of het een mislukte foto is, maar minimaal vijftien graden. Vooral bij actiefoto’s werkt dit goed!

Landschap-uitsnede geeft meer perspectief

Verhouding hoogte en breedte

Bij Instagram zijn de mogelijkheden om met de verhouding te spelen beperkt, maar je kun deze tip wel bij Facebook toepassen.

Een landschap wordt extra ‘wijds’ met een panoramische uitsnede: een soort van super breedbeeld. Een toren wordt hoger met een verticale uitsnede. Rust en balans is vaak een vierkante uitsnede. De mogelijkheid van een ronde vorm worden weleens vergeten bij de grafische opmaak van drukwerk en websites.

Uitsnede maakt de foto intiem

Portret
Bij een portret of een persoon hoef je niet het hele hoofd of lichaam te laten zien. Een stuk van het voor- of achterhoofd afsnijden maakt de foto spannend en aantrekkelijker. Het is iets subjectiefs, een kwestie van gevoel. Je maakt de foto op deze wijze in elk geval een stuk intiemer.

Urban look en blauw

Kleur
Er is onderzoek gedaan naar welke dominante kleuren het beste presteren op Instagram. Het blijkt dat blauwe foto’s het 24 procent beter doen dan rood of oranje. Ook de minder verzadigde kleuren, de ‘urban look’, doen het goed.

 

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken