Apple HomePod geanalyseerd

3okt 201716:43
  • Design
  • 9757 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Product

weblog Merkcommissarissen Leo van Sister en Goos Eilander zijn door de jaren heen gepokt en gemazeld geraakt in het vak van innovatie en van positioneren. Zij laten graag merken groeien, maar kijken er tegelijk ook kritisch naar. Is de merkkracht nog wel voldoende aanwezig, klopt de merkpositionering nog wel en hoe is het gesteld met de innovatiekracht van het merk. De Merkcommissarissen gebruiken daarvoor een eigen ontwikkeld analysemodel en laten je iedere keer meekijken naar een merk wat op innovatiekracht getoetst wordt. Deze editie de battle of the smart speakers.

Apple HomePod, the new sound of home
Website apple: ‘HomePod is a powerful speaker that sounds amazing, adapts to wherever it’s playing, and together with Apple Music, gives you instant access to one of the world’s largest music catalogs. And with the intelligence of Siri, you control it through natural voice interaction. HomePod takes the listening experience to a whole new level. And that’s just the beginning’.

Het heeft even geduurd, maar - zoals we gewend zijn van de slimmerikken en designers in Cupertino - komt er dan ook meteen wel iets moois. De HomePod is fraai vormgegeven en technisch op een hoog niveau uitgevoerd en heeft een spraakassistent.

Branding
Zeker een mooi product van een succesvolle fabrikant. Apple voelt zich blijkbaar sterk genoeg om de HomePod zelf geen merk- of productbranding mee te geven, wel zijn eigen vormgeving.

Siri
Door ‘hey Siri’ tegen het apparaat te zeggen wordt de assistent actief en kan dan je muziekvoorkeuren instellen, maar ook bijvoorbeeld weerberichten en sportuitslagen opvragen. Dankzij de sensoren regelt Siri het juiste geluidsvolume per kamer. Het is zelfs mogelijk om met de HomePod andere slimme apparaten in huis te bedienen, dus is het meteen een stap in de wereld van domotica.

Voorlopig alleen in Amerika, VK en Australië te koop
Wat we ook gewend zijn van Apple, is dat zij eerst alleen in Amerika introduceren en pas later in Europa. De timing is best slim, met de feestdagen voor de deur. De verkooprijs van 349 dollar is stevig, maar zal voor de vele fans van Apple zeker geen probleem zijn. Wel verwonderlijk is het dat Apple de VK belangrijk genoeg vindt voor de eerste launch en de rest van Europa nog niet.

Reactie concurrentie in de maak
Apple gaat hiermee de concurrentie aan met de slimme speakers van Google, Amazon en de in Europa succesvolle Sonos. Sonos is dit keer vrij laat en komt op 4 oktober pas met hun slimme speaker, ongetwijfeld ook weer een fraai product. Hun reactie zal ongetwijfeld veel reclame zijn.


Google Home 129 dollar


Amazon Echo 150 dollar


Sonos Smart ……dollar

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers