Pretty in pin #1
- Design
- 19 jan 2018 @ 09:00
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - Branding
- 19 jan 2018 @ 09:00
- Edwin Visser
Edwin Visser, directeur designbureau SoGood, en zijn broer Remco spaarden in hun jeugd merkspeldjes: ‘Begin jaren zestig kon je niet wachten totdat de boodschappen werden gebracht, want daar zaten speldjes bij! Je spaarde, ruilde en vol trots toonde je eenieder je verzameling.’ Deel 1 van de serie op basis van het archief van Visser.
In de huidige tijd zou het ondenkbaar zijn dat die ‘gevaarlijke’ speldjes gratis uitgedeeld zouden worden. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd.
Blue Band bestaat bijna honderd jaar en is consequent in zijn communicatie: kinderen staan centraal. Als kind vond je ze ietwat kinderachtig, maar moeders vonden ze vertederend. Je wilde natuurlijk wel de hele – genummerde! - serie compleet hebben. De karakteristieke blauwe band is inmiddels gereduceerd tot een miniem strikje op de verpakking.
Het plantaardige Brio verving begin jaren zestig het merk Planta, dat negatief in het nieuws kwam. De speldjes tonen diverse sporters. In 2001 werd het merk vervangen door Bertolli, maar inmiddels heeft Unilever het geherintroduceerd als voordelig alternatief. Het logo is in nauwelijks veranderd.
En wie kent nog Bix? Het doet denken aan brokken diervoeding – biks - en de plaatjes van vrolijke dieren wijzen ook in die richting, maar het is een oud sokkenmerk. Nooit meer van gehoord.
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing