[column] De muzikale lift van Heineken's sonic branding
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer Heineken.
[column] Requiem voor de MPV
De MPV, het imponerende slagschip in de automotive, moet al een tijdje plaatsmaken voor de crossover en SUV. Jos van den Bergh met een zwanenzang over de ruimtewagen.
[column] Ontwerpers, denk (niet) voor mij!
Waar ontwerpen we eigenlijk voor? Tijdens mijn opleiding als ontwerper leerde ik vooral om te ontwerpen voor gebruiksgemak. Een van de belangrijkste lessen was dat je de gebruiker niet teveel moet laten nadenken.
[column] Effectieve e-learning animatie in 6 tips
Veel e-learningtrajecten zijn saai. De oplossing: animatie toevoegen. Met animatie kan er een boeiende leerervaring worden gecreëerd. Het wordt leuker én de leerstof blijft ook nog eens langer hangen. Maar hoe maak je nu een effectieve e-learning animatie?
[column] Private lease als het nieuwe normaal
Het businessmodel achter de gratis iPhone bij een telefoonabonnement heeft ook bij auto-industrie de discussie van bezit naar gebruik op gang gebracht. Jos van den Bergh ziet volop kansen voor de private lease markt.
[column] Waarom investeren in slim verpakken?
De stijgende lijn die we elk jaar zien in de omzet van webwinkels zal ook in 2020 naar verwachting verder groeien. Door deze groei worden er steeds meer pakketten afgeleverd.
[column] Sonic branding in coronacrisis: ASR doet het
Inderdaad. De zoveelste mening over marketing in tijden van crisis. Juist nu. Want hoe speel je in op de anderhalve-metersamenleving zonder je geloofwaardigheid op het spel te zetten?
[column] Nederlandse merken die zinnig reageren op corona
Kim McClure is creative strategist bij Design Bridge Amsterdam en zij deelt haar visie op de reacties van Nederlandse merken op het coronavirus: ‘The truth works: Dutch brands’ responses to COVID-19 that actually make sense’
[column] Kleintjes worden groot
Jaren geleden kon je nog onder de 10 mille een mooi en praktisch boodschappenautootje kopen. Maar de auto’s uit het A-segment sluiten aan bij de ‘grote jongens’. Jos van den Bergh over een wenkend perspectief in automotive.
[column] Klaarstomen voor duurzame UX
In het kader van Earth Day staat de Master Digital Design deze week in het teken van duurzame UX. In 4 columns deelt een aantal studenten hoe de CO2-voetafdruk van een digitaal product kan worden verkleind. Vandaag het 4e en laatste deel.
[column] Content voor optimalisatie
In het kader van Earth Day staat de Master Digital Design deze week in het teken van duurzame UX. In 4 columns deelt een aantal studenten hoe de CO2-voetafdruk van een digitaal product kan worden verkleind, zonder dat dit ten koste gaat van het ontwerp. Vandaag deel 3: Contentoptimalisatie voor Instagram-filters.
[column] Brandpackaging: 5 verpakkingstrends voor 2020
Originele verpakkingen zijn echte eyecatchers en vergroten het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie.
[column] Hoe kleine ‘duwtjes’ het verschil kunnen maken
In het licht van Earth Day (vandaag, 22 april!) staat de Master Digital Design deze week in het teken van duurzame UX. In 4 columns deelt een aantal studenten hoe de CO2-voetafdruk van een digitaal product kan worden verkleind, zonder dat dit ten koste gaat van het ontwerp. Vandaag deel 2.
[column] Software vervuilt de wereld
In het licht van Earth Day (22 april) staat de Master Digital Design deze week in het teken van duurzaamheid. In 4 columns deelt een aantal studenten hoe de CO2-voetafdruk van een digitaal product kan worden verkleind, zonder dat dit ten koste gaat van het ontwerp. Vandaag deel 1.
[column] Lead is koning
Nu de automarkt erg onder druk staat is elke koper er één. Maar ja, hoe krijg je een potentiële klant zo ver dat hij daadwerkelijk een nieuwe auto koopt? Jos van den Bergh weet alles over leads.
[column] De kracht van een merkicoon
In de autowereld kennen we een groot aantal merkiconen: van de legendarische 2CV tot de moderne Tesla. Jos van den Bergh over de kracht van iconen uit de automotive en hoe zij kunnen zorgen voor krachtig herstel na de crisis.
[column] Ikea als inspiratiebron voor autosector
De auto-industrie zit in het slop. Het coronavrius heeft genadeloos hard toegeslagen en de autoverkoop daalt dramatisch. Columnist Jos van den Bergh adviseert automerken haast te maken met online car sales in het bedrijfsproces.
[column] Corona en automotive: facetime sales
Het zijn bizarre tijden. Voor mens, maatschappij en business. Waarover in deze context als automotive columnist dan een wekelijks verhaal te schrijven? Jos van den Bergh over de vraag of adverteren in ‘oorlogstijd’ zin heeft.
[column]YouTube als autoverkoper
In 15 jaar tijd is YouTube onderdeel van ons leven geworden. Meer en meer is video een mediatype dat mensen onze producten laat beleven. Vooral in de laatste 5 jaar zie je dat YouTube een steeds interessanter kanaal voor adverteerders is geworden.
[sonic branding] Een nieuwe klassieker van AH?
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Dit keer de nieuwe jingle van Appie.
[column] Aanpassing logo BMW doet niets af aan das Gestalt
De autowereld is volledig in rep en roer. BMW heeft haar wereldwijde bekende merklogo drastisch aangepast. Maar volgens columnist Leo van Sister doen de aanpassingen niets af aan de merkwaarde.
[column] Fiat doet corona even vergeten
Jos van den Bergh was even in Italië. En ja, hij is gezond weer terug. Naast corona is er gelukkig nog mooi autonieuws over Fiat te melden uit de Italiaanse laars.
[column] Oplaadstress langs de Autobahn
Ondanks de grote investeringen in de infrastructuur ontstaat een extra file op weg naar de sneeuw: oplaadfiles. In marketing was de producteigenschap ‘actieradius’ al het hoofdpijndossier van de elektrische auto. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, aldus columnist Jos van den Bergh.
[column] Hoe de autoshow door YouTube is ingehaald
Op 5 maart a.s. gaat de jaarlijkse Autosalon van Genève weer van start. Deze autoshow is wellicht de belangrijkste in Europa en daarmee de laatste uit dit genre die door de auto-industrie nog voor vol wordt aangezien. Of is het meer ‘werd’, want de autobeurs is een uitstervend fenomeen.
[sonic branding] Do your own thing ING!
Niels de Jong van Tambr recenseert elke maand een sonic branding-case voor MarketingTribune. Met ING bijt hij het spits af.
[column] Samenstellen auto nog te veel mannendomein
Maar weinig Europese vrouwen weten de auto configurator op de autowebsite te vinden. Gemiste kans vindt Jos van den Bergh. Hoe kunnen automarketeers de configurator zowel voor de man als de vrouw aantrekkelijk maken?
[column] Comeback of reïncarnatie van de diesel?
Weinig reclame voor diesels de laatste tijd in autoland. Waar we sinds eind jaren negentig zo’n twee decennia lang talrijke campagnes over TDI’s, HDi’s en dCi’s hebben gehad, blijft het de laatste tijd akelig stil rond de dieselmotor. Jos van den Bergh beschouwt de kansen voor de diesel.
[column] De best gebrande brands van Horecava 2020
De Horecava, het is een fenomeen voor iedereen die iets met food doet. Loop een dagje over deze beurs en je wordt overladen met innovaties en culinaire hoogstandjes. De sfeer is goed, er staat een keur aan briljante vernieuwingen, er is bier, feest en eten. Wat wil je nog meer?
[column] Enen en nullen sturen autoverkoop
Recent sprak ik een ervaren automotive marketeer over hoe de branche werkt met data. De in de autowereld gepokt en gemazeld professional vertrouwde mij toe dat het lastig blijft écht de aandacht van de commerciële autojongens te vangen als het om data gaat.
[column] Ik wil mijn Apple terug
Er was een tijd dat Apple mij in vervoering kon brengen. Dat alles wat het merk maakte, mij raakte. Dat ik, ondanks de welgemeende adviezen van mijn digital savvy en pc/androidfan vader, alleen maar Apple wilde hebben.
[column] Trots en eigenzinnig Groningen heeft een nieuwe huisstijl
Groningers zijn nuchter en ingetogen. Zelfs als de hele provincie op z’n kop staat door de gevolgen van jarenlange gasboringen, dan nog houden de Groningers het netjes. Dat helpt ze misschien niet veel verder, maar dat is hoe ze zijn.
[column] CES 2020: Een verslag van VanBerlo
Tijdens de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) ontpopt Las Vegas zich tot een waar walhalla op het gebied van tech en innovatie.
[column] Bezorgschaamte en de zoektocht naar alternatieve verzendverpakkingen
Na het fenomeen ‘vliegschaamte’ lijkt er onder consumenten nu ook sprake van ‘bezorgschaamte’. De bezorgbusjes die soms twee keer per dag voorrijden passen niet bij het klimaatbewustzijn van tegenwoordig. Dit geldt ook voor grote hoeveelheden verzendverpakkingen die zich opstapelen. Hoe ga je hier als webshop mee om?
[column] Premium in automotive: kwestie van echte vernieuwing
In mijn jeugdjaren was ik erg onder de indruk van de Mercedes 560 SEC. Medio jaren tachtig was die fraai gelijnde Coupé-versie van de S-serie het hoogst haalbare op de Duitse auto premium ladder. Jos van den Bergh bekijkt het huidige premiumlandschap in automotive.
[column] Automarketeers, laat Tesla je niet zomaar inhalen!
Automarketeers gaan een enerverend jaar tegemoet. Talrijke uitdagingen verschijnen op het toneel van de autobranche. Die veranderingen gaan veel vragen van de marketing van automerken. Jos van den Bergh analyseert de belangrijkste disrupties zoals Tesla Model 3.
[column] Shareable packaging: #ilike
Volgens experts wordt 2020 het jaar van influencer marketing. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol, als onderdeel van het perfecte plaatje. Hoe mooier de verpakking, hoe meer bereik en engagement.
[column] Welk automerk verzint een eigen Egeltje Freddie?
Aan het einde van het jaar nog even snel auto’s slijten. Ze komen er weer aan: de traditionele eindejaarcampagnes van de automerken. Heel veel van hetzelfde. Jos van den Bergh vraagt zich af hoe effectief die zijn.
[column] Ook Truus uit Almere gaat aan de stekkerauto
Het zou zo maar kunnen dat de best verkochte auto van 2019 een 100% elektrische auto wordt. Met nog een paar weken te gaan voert de Tesla Model 3 de ranglijsten met al bijna 18.000 exemplaren aan. Jos van den Bergh in de analyse.
[column] 'Douze points' voor visuele identiteit Eurovisie Songfestival?
Benjamin Farrell, senior designer Design Bridge Amsterdam, reviewt de visuele identiteit voor het Eurovisie Songfestival door Clever Franke.
[column] Digitaal oké, maar verkopen blijft ook mensenwerk
In een tijd van vergaande digitalisering van de marketingactiviteiten vergeten commerciële bedrijven volgens Jos van den Bergh maar al te vaak dat ondernemen uiteindelijk toch mensenwerk blijft.
[column] Mugler: Too funky forecasting in Rotterdam
Dit jaar raast via de rode lopers van New York en Hollywood een vintage Mugler-fetish door de Amerikaanse media waarmee ook het wereldwijde web wordt bereikt en nu ook de Kunsthal: Mugler is in the air! Met binnenkort: eigen videoreportage ‘Couturissime’.
[column] Facebook staat er gekleurd op
Facebook staat al een tijd onder grote druk van politiek, overheden, media en gebruikers. De privacyschending als gevolg van datalekken hebben er hard ingehakt. Voeg daarbij een groot marketingprobleem en het is duidelijk dat er wat moest gebeuren. Of de nu gekozen rebranding de gewenste oplossing brengt is de vraag.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing