Biografie Edward Stolze is zijn hele werkzame leven al strateeg, waarvan de helft bij zijn eigen bureau, Being There. Hij probeert daarbij altijd te denken zoals gewone mensen denken, omdat hij streeft te werken voor merken die van mensen houden. Hij heeft best veel ervaring in de snellopende consumentengoederen en in het bijzonder food en een voorkeur voor activerende campagnes (wat dat ook precies wezen mag).
Edward Stolze
Het nieuwe klein
We hebben de afgelopen jaren veel aandacht voor al die gepassioneerde mensen die van hun levensmiddelenhobby hun werk hebben gemaakt. Sterker nog: hun bedrijf. Ze craften zelf bier, piccalilly of andere met de hand-ingelegde tafelzuren. Ze fabriceren kleinschalig spuitwater, bouillon of worst. Ze bakken hun eigen granola, frituren een 100% natuurlijke aardappelchip of - en dat zijn misschien wel de ergsten - zetten een ambachtelijke ketchup met een grappige merknaam in de markt.
Mag ik één activatie van u?
Volkomen terecht krijgen reclamebureaus alsmaar de vraag een nieuwe activatie te ontwikkelen. Let op het zelfstandig naamwoord: ‘een activatie’. Het heeft een naam, dus het is iets tastbaars, iets begrijpbaars en vooral: iets dat we allemaal waar kunnen nemen. Dat is natuurlijk precies, maar dan ook precies, hetzelfde als met ‘het heelal’. Op het moment dat je het een naam geeft, wordt het een ding. Maar wat als het nou geen ding is? Wat als het heelal ook maar gewoon een opvatting, een manier van denken is over iets volledig ongrijpbaars?
De doos met eten
Nu je ineens kunt kiezen uit zes verschillende dozen, kratten en boxen met avondmaaltijden, is het nieuwtje er natuurlijk wel af. En ga je, gewoon, als consument, eens kijken waar we het nu eigenlijk over hebben. Of liever, waar ze het over hebben. Hoe prijzen ze al die verse vergeten groenten en spannende gemaksrecepten nu eigenlijk aan?
Het is weer sauzentijd
Er kan, heel af en toe, eigenlijk bijna nooit, maar toch, weer gebarbecued worden. En dus mogen we ons weer verheugen in sausreclame. Ik heb precies een barbecueseizoen geleden al eens gewag gemaakt van die grootdenkende lef marketeers bij de sauzendivisie van Remia, die niemand minder dan Stallone inhuurden om hun Amerikaanse mannensauzen aan te prijzen. Dat was zeer te prijzen. Gesterkt door al die aanmoediging hebben ze besloten er zo mogelijk nog een schep bovenop te doen.
Het Ferrero Mysterie
De titel van dit stukje heeft veel weg van een Ludlum thriller. En terecht! Want ik begrijp er werkelijk waar helemaal niks van. Ferrero Rocher, wereldwijd een immens succes. Beroemd om z’n flauwekul reclame met cultstatus.
Lulkoek verkopen
Als we niet uitkijken, dan moeten we binnenkort constateren dat we het verpest hebben en dat het onze eigen schuld is. We, dat zijn wij voedselaanprijzende mensen. Want ze geloven ons niet meer. Ze, dat zijn de mensen die het voedsel moeten kopen in de supermarkt.
Pakjes en zakjes
Ik gebruik bijna geen pakjes en zakjes meer. Niet uit principe of overtuiging, dat niet, maar het viel me gewoon op. De droge kruidenierswaren gaan aan mij voorbij. Of vanuit shopper perspectief: ik aan hen.
Variant moe
Het vak van marketeer kent vele uitdagingen. Neem nou de noodzaak tot innoveren. Het is jouw taak om het merk dat je onder je hoede kreeg eens flink af te stoffen. Niet alleen met een frisse campagne, nee, liever nog met innovatie.
Barbecuesausreclame
Dat zie je niet vaak: een echt, ouderwets grootschalig reclamespotje voor een supermarktproduct. En dan niet eens voor een heel merk, maar voor één product(lijn) van dat merk. Ik heb het natuurlijk over de barbecuesaus van Remia.
Wat nou A-merk?
Als marketeer in de snellopende consumentenartikelen heb je het sowieso al niet zo makkelijk, maar het begint de laatste jaren echt uit de hand te lopen. De helft van de tijd ben je bezig met het inplannen van alle promoties die nodig zijn om een beetje marktaandeel te behouden en de andere helft van de tijd ben je bezig met alles wat nodig is om die torenhoge promotiedruk een beetje te verlagen.
Foodmarketeers kunnen helemaal niets leren van Apple
In de vaak moeizame zoektochten naar geniale marketingideeën gebruiken we graag en vaak Inspirerende Voorbeelden. Een tijdlang gebruikten we Nike, later zijn we H&M en IKEA vaker gaan noemen, toen Apple, dat bleef en hele tijd zo en nu valt me op dat je regelmatig Tesla, de fabrikant van elektrische automobielen langs hoort komen.
Moderne marketing: abstract werk
Weet je wat mij nou moeilijk lijkt voor de moderne marketeer? Van alles natuurlijk, maar vooral de onwaarschijnlijke abstractie waarmee je gedwongen wordt je werk te lijf te gaan. De oorzaak is het merk. De hogere kunst van het merk denken, wat iedereen erg belangrijk vindt, met de bijbehorende merkmodellen, die iedereen nog belangrijker vindt, leidt als we eerlijk zijn best wel vaak tot vervreemdende toestanden.
Onze taal maakt het foodmarketeers moeilijk
Introductie: vanaf heden voegen wij de bekende marketingstrateeg Edward Stolze, partner en mede-oprichter van bureau Being There, toe aan onze raspaardenstal van bloggers over Food&Retail. Exclusief op MarketingTribune.nl. Stoltze zal voortaan om de twee weken een frisse bijdrage leveren. Hier zijn eerste bijdrage, over taal en foodmarketing. 'Leer ons hoe we over voedsel kunnen praten en waar we precies op moeten letten als we het straks proeven.'
- AlgemeenNieuws Scheltema en Athenaeum gaan samen...Nieuws ‘Hubo helpt’ beste slogan in...Nieuws Simavi en Earth Water lanceren...Nieuws International Advertising...Nieuws Specsavers zet met campagne lokale...Nieuws [branded content] De naadloze...
- B2BWeblog [column] Groeien om te overleven,...Nieuws Global plaatst DOOH op 9 nieuwe...Weblog [column] Merken bouwen is mensenwerk...Nieuws Michiel Verstraten: LinkedIn...Nieuws JIC BRO lanceert buitenreclame...Weblog [column] SXSW2024: waarachtig of...
- BureausNieuws De marketingtransfers van week 13,...Nieuws Landelijke preventiecampagne moet...Nieuws [branded content] Somnox wil...Nieuws Swinkels start campagne voor...Nieuws Glasnost volgt NewsLab op als pr...Nieuws Shortlist SAN New Kids on the Block...
- ContentmarketingNieuws Ambulance werft verpleegkundigen via...Nieuws Nespresso gaat tot op de bodem met...Nieuws Live uitzending Olympische Spelen op...Nieuws Yune wint pitch tijdens Branded...Nieuws Branded Content Event 2024: AI en...Nieuws BCE24: 'Als marketeer is het Branded...
- DesignNieuws KNVB en Nike presenteren Oranje...Nieuws The Drum over SXSW 2024Nieuws Google onderzoekt impact GenAI op...Nieuws Henk Schiffmacher steekt Veluwse De...Nieuws Ford Nederland viert 100 jarig...Nieuws HDV visual branding nieuwe naam van...
- Food en RetailNieuws Jumbo presenteert bijzondere AI...Nieuws Boekenweek 2024: stijging verkoop...Nieuws [marketeer 198] Valerie Vos - The...Nieuws Welkoop opnieuw winnaar Shopping...Nieuws Hak bedankt voor choco-moesNieuws Retailers Plus en Coop in het rood
- MediaNieuws MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst...Nieuws Kabinet wil concessie NPO met twee...Nieuws Top-100 Adverteerders 2023: Radio en...Nieuws CMO Dennis van den Berg (Talpa):...Nieuws TikTok lanceert Jeugdraad Weblog [column] Top 5-TikTok-trends:...
- Online MarketingNieuws ACM: 'Travel Sustainable programma...Nieuws [branded content] HEMA optimaliseert...Nieuws BoekTok-creators schragen verkoop...Nieuws Gedwongen verkoop TikTok VS,...Weblog [column] AI-gedreven customer...Nieuws Pop-upsysteem van IAB in strijd met...
- SponsoringNieuws Partnership Herbalife met...Nieuws Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027...Nieuws Philips stadion podium voor Philips...Nieuws FC Emmen vraagt aandacht voor...Nieuws Go Ahead-speler Kuipers en zijn...Nieuws Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »