Rembrandts vier zintuigen
Het Leidse Museum De Lakenhal, geopend op 1 mei 1874, viert in 2024 zijn 150-jarig bestaan. Kick-off van deze viering is de presentatie van Rembrandts vier zintuigen — zijn eerste schilderijen. Directeur Tanja Elstgeest licht toe.
GroupM test tool lagere CO2-uitstoot campagnes
GroupM het moederbedrijf van de mediabureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom, heeft in de afgelopen maanden meerdere campagnes meegenomen in een zogenoemde CO2 reductie pilot.
CO2-uitstoot e-commercepakket fors gedaald
De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket.
Alpro en Dorst & Lesser lanceren nieuwe global social strategie
Alpro, leverancier van plantaardige voeding, heeft een nieuwe wereldwijde merkstrategie gelanceerd onder de naam 'Feed Your You'.
Exclusieve samenwerking Talpa Network en RetailMedia.One
Talpa Network heeft de handen ineengeslagen met RetailMedia.One. Deze alliantie biedt adverteerders de mogelijkheid om hun campagnes te verspreiden over verschillende platformen, waaronder tv, radio, digitale en printmedia én retail media.
Getir heeft de overname van FreshDirect afgerond
Getir, een pionier op het gebied van snelle (flits) bezorging van boodschappen, heeft FreshDirect overgenomen van Ahold Delhaize. FreshDirect is een in de VS gevestigd online boodschappenbedrijf met een jaaromzet van 650 miljoen dollar.
DOSSIER VERBINDING Interview Cor Molenaar
In een tijd waarin het lijkt alsof er meer media dan consumenten zijn en waarin aandacht van die consument goud waard is, maar ook goud kost, is klantloyaliteit en verbinding met het merk of de winkel van levensbelang. Maar hoe krijg en behoud je die? Volgens Cor Molenaar, econoom en emeritus hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit, is de verwachting van de consument misschien wel belangrijker dan het product dat hij koopt.
Jildou van der Bijl hoofdredacteur Hema
In januari 2024 start Jildou van der Bijl in de functie van hoofdredacteur bij de marketingafdeling van Hema.
DOSSIER VERBINDING 7 vragen over de naamrevolutie van Odido
T-Mobile en Tele2 zijn gefuseerd en gaan verder onder de naam Odido. Hoe gewaagd is zo’n operatie eigenlijk en gooi je je zorgvuldig opgebouwde merkbekendheid niet te grabbel? Er is al veel over gezegd en geschreven, en de meningen lopen nogal uiteen. De redactie keerde terug naar de bron en stelde Rindert de Lange (L en linkerfoto), Senior Brand Strategy Manager, en Leo Hensen (H en rechterfoto), Director Consumer Marketing & Communications bij Odido Nederland 7 vragen.
[column] Hoe Aesop een statussymbool werd
In aanloop van de a.s. publicatie van Jongereniconen 2024 op MarketingTribune, belicht trendspotter Jonas Kooyman (Havermelkelite) alvast een opmerkelijk merk. 'Op een recente woensdagmiddag stapte ik naar binnen bij de meest pretentieuze zeepwinkel ter wereld: Aesop. Ingericht als een luxueuze Victoriaanse apotheek, met het getokkel van een harp uit de speakers en de geur van mandarijntjes in de lucht, was ik de chaos van de Amsterdamse binnenstad al snel vergeten.'
[CMO] Nathalie Lam van Philips: 'Een gezamenlijk doel verbindt'
Een ‘trailblazer’, voortdurend op zoek naar verbinding. Dat is Nathalie Lam, Head of Global Sponsorship bij Philips, bestuurslid van de Bond van Adverteerders, voorzitter van de BvA-werkgroep I&D en professioneel nu meer en meer bezig met ‘environment & sustainability’. Daarnaast ontwikkelt ze ook de merkcampagnes voor Philips. In november 2023 ging de volgende wereldwijd live. Wat drijft haar en wat zijn haar learnings? ‘De missie is nog niet volbracht.’
Food Cabinet en Future of Food Institute lanceren Food Profiles
Het betreft een nieuw doelgroepmodel dat inzicht geeft in de profielen van consumenten op het gebied van koopgedrag van voeding. Deze 'Food Profiles' beogen duidelijk te maken wat de consumenten in deze groepen drijft en welke onderliggende waarden sturend zijn voor de keuzes die zij maken.
[onderzoek] Consumenten kiezen ‘uit gewoonte’ nog niet voor biologisch voedsel
Consumenten doen hun dagelijkse of wekelijkse boodschappen vrij routinematig en kiezen hierdoor minder voor biologische producten. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Dirk op koppositie in landelijk GfK Kerstrapport 2023
Dirk wint het GfK Kerstrapport bij de landelijke formules. Dat is voor het eerst in de lange geschiedenis van de formulerapporten.
Brandt & Levie en Grapedistrict stappen in worst-collab 'Zwijn & Wijn'
Twee Amsterdamse bedrijven met een focus op het borrelmoment bundelen hun krachten voor een speciale editie. Brandt & Levie’s handgemaakte worst van beter vlees gaat samen met wijnboer Pedro, aangesloten bij Grapedistrict.
Peppel Design ontwikkelt nieuwe merkidentiteit voor Yarrah dierenvoeding
Yarrah Organic Petfood heeft na een bureauselectie gekozen voor Peppel Design voor de ontwikkeling van haar nieuwe merkidentiteit.
[column] Kerstcommercials 2023: prijsboodschap vs. emotie
Alle kerstcommercials zijn momenteel volop te zien. Bij uitzondering kijkt onze columniste Paola Cassone samen met strategen Machiel Verkuyl en Bart Vijlbrief naar de filmische kerstcreaties vanuit het mediaperspectief. 'Bij AH zijn ze het spoor helemaal bijster.'
Pieter Pot aan diggelen
Het is over en uit voor online supermarkt Pieter Pot. Het veelbelovende merk dat houdbaar voedsel in glazen potten verkocht, onder andere in samenwerking met Albert Heijn, is door de rechter in Rotterdam failliet verklaard.
Vereniging Koffiecapsule Recycling Nederland opgericht
De koffiesector is een vereniging rijker; de Vereniging Koffiecapsule Recycling Nederland (KCR-NL). Het doel van de vereniging is het structureel ingrijpend verbeteren van de recycling van koffiecapsules. Acht grote partijen zijn founding member.
Nutrition & Santé werken met Fightclub aan campagnes WeCare
Nutrition & Santé, bekend van merken als als Céréal, Gerlinéa, Modifast, Weight Care, WeCare en Isostar heeft na evaluatie besloten om een strategische samenwerking aan te gaan met branding- en performancebureau Fightclub.
DOSSIER FOOD Rutger Anema van Good Chef
Rutger Anema is de oprichter en CEO van Good Chef, een Nederlands bedrijf dat plantaardige diepvriesmaaltijden aan huis bezorgt. Voor ons Dossier over Food reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Het zou veel duurzamer en efficiënter zijn als er niet elke avond door 8 miljoen huishoudens eten wordt ingekocht, gekookt en afgewassen, maar als het eten wordt bereid door een aantal superkeukens met echte professionele koks.’
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
Wakker Dier: 16 cateraars gaan voor plantaardig
Zestien bedrijfscateraars committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door planten. Wakker Dier bedankt hen met een advertentie voor hun inzet.
Green Consumer Study: 'Marketeer moet streven naar wellbeing-for-all'
Dentsu Benelux presenteert de Green Consumer Study die een representatief en diepgaand beeld geeft van de overwegingen van consumenten bij de aanschaf van (duurzame) producten en diensten. Marketingtribune spreekt hierover met Antoine Mes (zie foto hierboven), Social Impact & Sustainability Manager dentsu Benelux.
In 6 Intratuinwinkels worden van 18 tot 22 december 500 couverts gedekt
Intratuin en Resto VanHarte slaan deze decembermaand de handen ineen. Onder het motto "Samen kerst vieren" worden er in zes Intratuin-winkels verspreid door Nederland kerstdiners georganiseerd.
Fightclub ontwikkelt vier merkcampagnes voor Superunie
Het afgelopen half jaar heeft Brand & Performance Agency Fightclub uit Breda intensief samengewerkt met Superunie aan de introductie van vier nieuwe premiummerken: Epixs chips, Café Nova, Sou Sou ijs en Primoro pasta.
Twee op de drie Nederlandse bedrijven hebben nog nooit van CSRD gehoord
Twee op drie Nederlandse bedrijven onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, ontdekte de ABN Amro. Terwijl met de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) per 1 januari 2024 verslag moet worden gedaan.
[Masters expo] Voetballegende Dennis Bergkamp wordt geëerd met exclusief gouden bankbiljet
The Global Note en Gassan diamonds presenteren samen de lancering van het Bergkamp-bankbiljet en de Dennis Bergkamp Exclusive Golden Note Box, op de Gassan stand in de RAI-Hollandhal. Dit gebeurt tijdens de 'Masters Expo 2023' vol luxe die tot en met 11 december 2023 in Amsterdam plaatsvindt.
'Geloof in geluk' staat centraal in Oudejaarscommercial Staatsloterij
Geld is ook niet alles. Dit jaar huldigt de Staatsloterij voor de Oudejaarstrekking wederom het thema ‘geloof in geluk’. En dat kan overigens altijd nog een winnend lot zijn.
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
Bar-le-Duc kiest voor Crocodile Agency
Bar-le-Duc wil zich actiever profileren in een jongere doelgroep. Daarom heeft het merk vanuit de nieuwe positionering ‘hongerig naar het leven, dorstig naar meer’ gekozen voor Crocodile Agency.
Booking.com en UNWTO lanceren online trainingen voor accommodaties
Het nieuwe educatieve programma is speciaal ontworpen voor accommodatiepartners en bestaat uit vier gratis online video cursussen, gericht op een duurzamere benadering van energieverbruik, voedsel- en afvalbeheer, waterbeheer en betrokkenheid bij lokale gemeenschappen, meldt Booking.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
Cirkel is verbindende vorm in Kerst Allerhande 2023
Een O-vormige hapjesschaal, het coverbeeld, ronde taarten en hartige quiches op tafel: het is 'de cirkel' die de klok slaat in de nieuwe Kerst Allerhande. Dat blijkt tijdens de speciale lanceringslunch een bewuste keuze. Inhoudelijk- en beeldverslag.
Bristol's 'In my Shoes'-sokken vóór warme voeten, tégen kinderarmoede
Met de feestdagen in aantocht biedt Bristol met de 'In my Shoes'-sokkenlijn niet alleen een handig accessoire voor Kerst, maar ook een manier om een positief verschil te maken voor gezinnen en kinderen in armoede.
Station Amsterdam Centraal heeft primeur met nieuwe Bruna
In de IJ-hal, de entree aan de IJ-zijde, op station Amsterdam Centraal is de eerste nieuwe Bruna-winkel geopend. In 2024 volgen nog dertien nieuwe Bruna’s op stationslocaties. Het totaal aantal Bruna-winkels in Nederland groeit hiermee tot bijna 300.
Nieuwjaarsduik 2024: Erwtensoep en taart
Op maandag 1 januari 2024 wordt op zo’n 160 plaatsen in Nederland de ondertussen traditionele Unox Nieuwjaarsduik gehouden. Ook krijgen 25 mensen die een bijzondere band met de duik hebben een erwtensoeptaart.
Campina kiest voor Fitzroy als lead agency
Na een strategische verkenning en een pitch is Fitzroy geselecteerd als lead agency voor het merk Campina.
Cheil Benelux bouwt Immersive Smart Room in grootste Samsung Experience Store Benelux
In de Immersive Smart Room in de flagship store van Samsung in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam kunnen bezoekers fysiek kennis maken met de producten van het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern.
Johnny Cashew en Buutvrij promoten duurzame cashewnoten
Buutvrij for life en Johnny Cashew bundelen hun krachten in een campagne voor duurzame cashewnoten, rechtstreeks uit het land van herkomst.
Unilever pakt met partners voedselpakketten in voor voedselbank
Op maandag 4, dinsdag 5 en donderdag 7 december pakken 570 Unilever-medewerkers op vrijwillige basis dozen in voor de voedselbank Rotterdam Ahoy.
9 gemeenten krijgen geld Rijksoverheid voor winkelgebieden
9 gemeenten ontvangen in totaal € 26 miljoen om hun winkelgebied aan te pakken. In veel gemeenten neemt de leegstand van winkels toe, waardoor winkelgebieden minder aantrekkelijk worden voor bewoners en bezoekers.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing