Kathrin Beck van Chocolatemakers: 'Vertel het zoals het is'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Kathrin Beck, Head of Brand Marketing bij Chocolatemakers.
AH en Jumbo haken in op goede voornemens
Gezelligheid, (te) veel gegeten en de beste wensen: dat waren weer de feestdagen. Maar hoe nu verder? AH lanceert Eye of the Hamster ('Hamsterééééén met meer dan 1000 producten 2e gratis') en Jumbo adviseert worteltjes.
Commercialreview.nl neemt 23 kerstcommercials onder de loep and the winner is...
Commercialreview.nl heeft 23 deelnemende decembercommercials voorgelegd aan een panel. Per commercial hebben minimaal 250 respondenten 8 vragen beantwoord waaruit een winnaar gedestilleerd werd.
Amstel trapt 2024 af met nieuwe campagne
Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne met de drie vrienden. Thema? Sterke verhalen, want hoe langer de vriendschap hier sterker dat die verhalen worden. Met een leuke twist aan het eind. De campagne werd ontwikkeld door Alfred.
Recordaantal deelnemers bij 162 Unox Nieuwjaarsduiken
Ruim 65.000 mensen deden mee aan een van de 162 Nieuwjaarsduiken in het hele land. Ook in het buitenland wordt intussen meegedoken. De Unox Nieuwjaarsduik in Scheveningen trok - op een nieuwe locatie aan het strand - 10.000 bezoekers.
Nieuw jaarrecord: 6,6 miljard euro betaald via Tikkie in 2023
De populariteit van Tikkie was ook in 2023 onverminderd groot. In totaal is vorig jaar voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van 2022 - 5,5 miljard euro - is hiermee opnieuw verbroken.
[marketeer 194] Glenn Balak: co-founder en CCO Menoki
In deel 194 van onze successerie [marketeer] is deze week de beurt aan Glenn Balak co-founder en chief commercial officer van Menoki. Na eerdere marketingtopfuncties bij onder andere Diesel, Levi's en Buddha to Buddha, duikt hij nu in start up Menoki. 'Next step: AI-selfie stickers. No risk no glory.'
Nutri-Score vanaf 2024 ook op huismerkproducten
Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Supermarkten, aangesloten bij het CBL, voeren vanaf 2024 het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten.
Colette Cloosterman - Van Eerd: 'Het was een raar jaar'
In een openhartig interview met dagblad NRC blikt Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman - Van Eerd voor het eerst terug op de turbulente tijd bij het familiebedrijf. ‘We zijn dol op elkaar en dat blíjven we.'
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam: 'Het is belangrijk dat je van je collega's weet wat hun droom is'
Caroline Receveur is hotelmanager ‘met heel veel liefde voor marketing’ van het nieuw te openen event- en congreshotel Maritim Amsterdam. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Over tien jaar ben ik nog steeds hotelmanager; dat vind ik echt de allerleukste baan.’
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
Covercompetitie: We hebben een winnaar...
Cover 1 siert editie 01 2024 van MarketingTribune. Het thema van het eerste nummer van het nieuwe jaar is 'AI in 2024' en daarvoor werden er drie covers gemaakt met de AI-functie van 123RF. Jullie als onze lezers mochten kiezen en alhoewel covers 1 en 3 lange tijd gelijk op gingen, heeft cover 1 de laatste twee dagen voor Kerst een inhaalslag gemaakt en was er geen twijfel mogelijk.
Mijlpaal: productie twee miljoenste Porsche in Leipzig
De Porsche-fabriek in de Duitse deelstaat Saksen heeft de mijlpaal van 2 miljoen geproduceerde auto’s bereikt. Het model dat als jubileum-exemplaar de productieband verliet, is een nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid in de kleur Madeira goud metallic.
Lemon en modemerk Goat waarschuwen voor natte sokken
Modemerk Goat Organic Apparel lanceert zogenoemde Global Warming Socks, duurzaam gemaakte sokken die ons moeten herinneren aan de klimaatcrisis.
[onderzoek] 'Influencers meer risico dan aanwinst voor kerstverkoop'
Uit onderzoek uitgevoerd door Storyblok onder 1.000 consumenten blijkt onder meer dat bijna een op de vier consumenten actief afziet van het kopen van een product als het wordt onderschreven door een influencer.
[marketeer 193] Nikita Lensink - marketingdirecteur Thuisbezorgd.nl
'AI is voor ons een belangrijke ontwikkeling', zegt Nikita Lensink, sinds 2023 marketingdirecteur bij Thuisbezorgd.nl, in deel 193 van onze successerie [marketeer]. Zij deelt haar learnings, de toekomstplannen met haar merk en hoe ze haar drie bureaus orchestreert. 'Natuurlijk gaat het niet zonder slag of stoot, maar dat maakt het ook zo leuk.'
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
Plus verwijdert onjuiste duurzaamheidsclaims na actie ACM
Supermarktketen Plus verwijdert niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims uit zijn winkels en folders nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.
Albert Heijn oogst 16x bij 'Beste Product van het Jaar'-verkiezing
Bij de recente verkiezing ‘Beste Product van het Jaar’ is Albert Heijn op basis van stemmen van consumenten met zestien eigen-merkproducten als 'beste' uit de bus gekomen in hun categorie. Daarbij is de AH Sprank-appel gekozen tot de overall winnaar van de gehele verkiezing.
[column] Fonduepan in de kerstboom
Hoewel het buiten maar niet wil winteren en we het dus moeten doen met de nepsneeuw, die wél in elke kerstcommercial ligt, is ons land inmiddels weer volop geïllumineerd en weten we: de kerst komt eraan! ‘Kerst op jouw manier’ staat er op de cover van het supermarktblad 'Boodschappen' en dat betekent vooral een keur aan eten. Op tafel én in de boom.
Heineken bedankt horecaondernemers met Thankswagen
Heineken reed maandag en dinsdag het hele land door om horecaondernemers te verrassen met een opvallend eerbetoon. Speciaal voor deze gelegenheid is een tankwagen met 1.000 liter bier omgedoopt tot ‘Thankswagen’.
PostNL pakketautomaten omgetoverd tot adventkalender
Ter gelegenheid van de feestdagen zijn enkele pakketautomaten van PostNL omgetoverd tot een gigantische adventkalender. Het is voor het eerst dat PostNL dit doet.
Steven Van Belleghem eerste keynote Branded Content Event 2024
De eerste keynotespreker die we kunnen aankondigen voor het Branded Content Event editie 2024 is niemand minder dan Steven Van Belleghem. Steven is een internationale keynotespreker en auteur van uitsluitend bestsellers. Hij heeft al meer dan 1.250 presentaties in 45 verschillende landen gegeven en opent op dinsdag 19 maart 2024 het Branded Content Event.
Rembrandts vier zintuigen
Het Leidse Museum De Lakenhal, geopend op 1 mei 1874, viert in 2024 zijn 150-jarig bestaan. Kick-off van deze viering is de presentatie van Rembrandts vier zintuigen — zijn eerste schilderijen. Directeur Tanja Elstgeest licht toe.
GroupM test tool lagere CO2-uitstoot campagnes
GroupM het moederbedrijf van de mediabureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom, heeft in de afgelopen maanden meerdere campagnes meegenomen in een zogenoemde CO2 reductie pilot.
CO2-uitstoot e-commercepakket fors gedaald
De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket.
Alpro en Dorst & Lesser lanceren nieuwe global social strategie
Alpro, leverancier van plantaardige voeding, heeft een nieuwe wereldwijde merkstrategie gelanceerd onder de naam 'Feed Your You'.
Exclusieve samenwerking Talpa Network en RetailMedia.One
Talpa Network heeft de handen ineengeslagen met RetailMedia.One. Deze alliantie biedt adverteerders de mogelijkheid om hun campagnes te verspreiden over verschillende platformen, waaronder tv, radio, digitale en printmedia én retail media.
Getir heeft de overname van FreshDirect afgerond
Getir, een pionier op het gebied van snelle (flits) bezorging van boodschappen, heeft FreshDirect overgenomen van Ahold Delhaize. FreshDirect is een in de VS gevestigd online boodschappenbedrijf met een jaaromzet van 650 miljoen dollar.
DOSSIER VERBINDING Interview Cor Molenaar
In een tijd waarin het lijkt alsof er meer media dan consumenten zijn en waarin aandacht van die consument goud waard is, maar ook goud kost, is klantloyaliteit en verbinding met het merk of de winkel van levensbelang. Maar hoe krijg en behoud je die? Volgens Cor Molenaar, econoom en emeritus hoogleraar eMarketing en Distance Selling aan de Erasmus Universiteit, is de verwachting van de consument misschien wel belangrijker dan het product dat hij koopt.
Jildou van der Bijl hoofdredacteur Hema
In januari 2024 start Jildou van der Bijl in de functie van hoofdredacteur bij de marketingafdeling van Hema.
DOSSIER VERBINDING 7 vragen over de naamrevolutie van Odido
T-Mobile en Tele2 zijn gefuseerd en gaan verder onder de naam Odido. Hoe gewaagd is zo’n operatie eigenlijk en gooi je je zorgvuldig opgebouwde merkbekendheid niet te grabbel? Er is al veel over gezegd en geschreven, en de meningen lopen nogal uiteen. De redactie keerde terug naar de bron en stelde Rindert de Lange (L en linkerfoto), Senior Brand Strategy Manager, en Leo Hensen (H en rechterfoto), Director Consumer Marketing & Communications bij Odido Nederland 7 vragen.
[column] Hoe Aesop een statussymbool werd
In aanloop van de a.s. publicatie van Jongereniconen 2024 op MarketingTribune, belicht trendspotter Jonas Kooyman (Havermelkelite) alvast een opmerkelijk merk. 'Op een recente woensdagmiddag stapte ik naar binnen bij de meest pretentieuze zeepwinkel ter wereld: Aesop. Ingericht als een luxueuze Victoriaanse apotheek, met het getokkel van een harp uit de speakers en de geur van mandarijntjes in de lucht, was ik de chaos van de Amsterdamse binnenstad al snel vergeten.'
[CMO] Nathalie Lam van Philips: 'Een gezamenlijk doel verbindt'
Een ‘trailblazer’, voortdurend op zoek naar verbinding. Dat is Nathalie Lam, Head of Global Sponsorship bij Philips, bestuurslid van de Bond van Adverteerders, voorzitter van de BvA-werkgroep I&D en professioneel nu meer en meer bezig met ‘environment & sustainability’. Daarnaast ontwikkelt ze ook de merkcampagnes voor Philips. In november 2023 ging de volgende wereldwijd live. Wat drijft haar en wat zijn haar learnings? ‘De missie is nog niet volbracht.’
Food Cabinet en Future of Food Institute lanceren Food Profiles
Het betreft een nieuw doelgroepmodel dat inzicht geeft in de profielen van consumenten op het gebied van koopgedrag van voeding. Deze 'Food Profiles' beogen duidelijk te maken wat de consumenten in deze groepen drijft en welke onderliggende waarden sturend zijn voor de keuzes die zij maken.
[onderzoek] Consumenten kiezen ‘uit gewoonte’ nog niet voor biologisch voedsel
Consumenten doen hun dagelijkse of wekelijkse boodschappen vrij routinematig en kiezen hierdoor minder voor biologische producten. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Dirk op koppositie in landelijk GfK Kerstrapport 2023
Dirk wint het GfK Kerstrapport bij de landelijke formules. Dat is voor het eerst in de lange geschiedenis van de formulerapporten.
Brandt & Levie en Grapedistrict stappen in worst-collab 'Zwijn & Wijn'
Twee Amsterdamse bedrijven met een focus op het borrelmoment bundelen hun krachten voor een speciale editie. Brandt & Levie’s handgemaakte worst van beter vlees gaat samen met wijnboer Pedro, aangesloten bij Grapedistrict.
Peppel Design ontwikkelt nieuwe merkidentiteit voor Yarrah dierenvoeding
Yarrah Organic Petfood heeft na een bureauselectie gekozen voor Peppel Design voor de ontwikkeling van haar nieuwe merkidentiteit.
[column] Kerstcommercials 2023: prijsboodschap vs. emotie
Alle kerstcommercials zijn momenteel volop te zien. Bij uitzondering kijkt onze columniste Paola Cassone samen met strategen Machiel Verkuyl en Bart Vijlbrief naar de filmische kerstcreaties vanuit het mediaperspectief. 'Bij AH zijn ze het spoor helemaal bijster.'
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing