Supermarkt mag klagende leverancier niet straffen

Supermarkt mag klagende leverancier niet straffen
  • Food-en-retail
  • 16 sep 2013 @ 14:19
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Nederlandse supermarkten tekenen een gedragscode naar Europees model voor eerlijke handelspraktijken. Daarin zijn regels opgenomen voor het oplossen van commerciële disputen tussen leverancier en afnemer. Het is een ernstige schending van de gedragsregels als een supermarkt een klagende leverancier straft. Een stuurgroep zal toezien op de gedragscode.

"Met de consument als uitgangspunt, wordt er vaak op het scherpst van de snede onderhandeld tussen leveranciers en supermarkten", aldus directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL. "Maar ook stevige onderhandelingen moeten door beide partijen respectvol worden gevoerd."

Supermarkten willen transparant zijn over de manier waarop zij met handelsrelaties omgaan. Daarom werkt het CBL mee aan de pilot. Supermarkten moeten interne geschillenprocedures optuigen. Ook staat het een leverancier vrij een bemiddelaar aan te stellen of naar de rechter te stappen.


Bron/lees verder: Gfactueel.nl - Groente en Fruit

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken