Supermarkten schrikken van 'poepvlees'

Supermarkten schrikken van 'poepvlees'
  • Food-en-retail
  • 5 sep 2013 @ 11:54
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is 'geschrokken' na de berichten van tv-programma Zembla dat veel vlees dat uit het slachthuis komt en wordt opgegeten door mensen, is besmet met bacteriën als E.coli. Het CBL liet dat woensdag weten. CDA en D66 willen zo snel mogelijk opheldering van staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) over dit 'poepvlees'.

De bacterie komt op het vlees terecht doordat vaak de darmen van de geslachte dieren kapot worden geprikt, waardoor er mest op het vlees terechtkomt. Volgens een van de keurmeesters van de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector in de uitzending zit er poep op ongeveer 60 procent van de karkassen.

Het CBL wil duidelijkheid.
'Als Zembla concrete bewijzen heeft dat regels niet worden nageleefd en toezicht faalt, wil het CBL onmiddellijke openheid. Supermarkten nemen hygiëne en voedselveiligheid zeer serieus', stelt het CBL.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) liet dinsdag juist in een brief aan de Tweede Kamer weten dat het toezicht op het werk in de slachterijen beter moet. Ze noemt het in de brief 'onontkoombaar dat er drastisch iets moet veranderen'. Daarom worden bij misstanden onder meer eerder boetes opgelegd.

Bron/lees verder: Beursplaza - Nieuwsplaza

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken