MarketRespons: 'Prijzenoorlog zal Albert Heijn weinig nieuwe klanten opleveren'
- Food-en-retail
- 4 okt 2013 @ 08:33
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekActiesConsumentenFoodWinkelen
- 4 okt 2013 @ 08:33
- Redactie Food en Retail
De prijzenoorlog tussen supermarkten is inmiddels in volle gang. Dit is volgens een meerderheid van consumenten goed nieuws, zeker in tijden van crisis. Albert Heijn hoopt met de nieuwe prijzenoorlog onder meer het imago van dure supermarkt van zich af te schudden. Dit lijkt tot nu toe nog niet te lukken, want uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat Albert Heijn nog altijd als duurste supermarkt wordt ervaren.
AH-klant vindt prijs niet het belangrijkst
De prijs is voor veel consumenten de belangrijkste reden om bij een bepaalde supermarkt boodschappen te doen. Belangrijker dan de ligging en het assortiment. Het personeel van de supermarkt staat op de vierde plek. Als we echter specifiek naar Albert Heijn klanten kijken, blijkt dat zij het assortiment en de ligging van de supermarkt belangrijker vinden dan de prijs.
Jumbo de goedkoopste voor A-merken
Consumenten zijn van mening dat Jumbo momenteel het goedkoopst is als het gaat om A-merken (33%). Op de tweede plek staat Dirk van de Broek (17%). Albert Heijn wordt nog altijd door bijna de helft (47%) van de consumenten die in hun huishouden het vaakst de boodschappen doen, als duurste supermarkt voor A-merken gezien. Op afstand gevolgd door Spar (17%). Ook volgens AH-klanten die een beeld hebben van de prijzen bij verschillende supermarkten is Albert Heijn op dit moment de duurste supermarkt voor A-merken (35%).
Als het gaat om het aanbod van huismerkproducten zijn Lidl (44%) en Aldi (27%) volgens consumenten het goedkoopst. Ook hier worden Albert Heijn (43%) en Spar (18%) het vaakst als duur genoemd.
Aanbiedingen brengen consumenten in beweging
Voor de meeste supermarktklanten is prijs de belangrijkste reden om bij een bepaalde supermarkt boodschappen te doen. Aanbiedingen zijn een mooie kans om consumenten kennis te laten maken met een andere winkel. Zes op de tien consumenten gaan wel eens speciaal voor een aanbieding naar een andere supermarkt. Ruim vier op de tien doen daar dan ook gelijk hun overige boodschappen. Het blijkt dus interessant om met aanbiedingen nieuwe klanten te trekken. De uitdaging voor supermarkten is om deze klanten vast te houden. Hier speelt de eerste indruk en de eerste ervaringen met de winkel een grote rol.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing