MarketRespons: 'Prijzenoorlog zal Albert Heijn weinig nieuwe klanten opleveren'

MarketRespons: 'Prijzenoorlog zal Albert Heijn weinig nieuwe klanten opleveren'
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2013 @ 08:33
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekActiesConsumentenFoodWinkelen

De prijzenoorlog tussen supermarkten is inmiddels in volle gang. Dit is volgens een meerderheid van consumenten goed nieuws, zeker in tijden van crisis. Albert Heijn hoopt met de nieuwe prijzenoorlog onder meer het imago van dure supermarkt van zich af te schudden. Dit lijkt tot nu toe nog niet te lukken, want uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat Albert Heijn nog altijd als duurste supermarkt wordt ervaren.

AH-klant vindt prijs niet het belangrijkst

De prijs is voor veel consumenten de belangrijkste reden om bij een bepaalde supermarkt boodschappen te doen. Belangrijker dan de ligging en het assortiment. Het personeel van de supermarkt staat op de vierde plek. Als we echter specifiek naar Albert Heijn klanten kijken, blijkt dat zij het assortiment en de ligging van de supermarkt belangrijker vinden dan de prijs.

Jumbo de goedkoopste voor A-merken

Consumenten zijn van mening dat Jumbo momenteel het goedkoopst is als het gaat om A-merken (33%). Op de tweede plek staat Dirk van de Broek (17%). Albert Heijn wordt nog altijd door bijna de helft (47%) van de consumenten die in hun huishouden het vaakst de boodschappen doen, als duurste supermarkt voor A-merken gezien. Op afstand gevolgd door Spar (17%). Ook volgens AH-klanten die een beeld hebben van de prijzen bij verschillende supermarkten is Albert Heijn op dit moment de duurste supermarkt voor A-merken (35%).

Als het gaat om het aanbod van huismerkproducten zijn Lidl (44%) en Aldi (27%) volgens consumenten het goedkoopst. Ook hier worden Albert Heijn (43%) en Spar (18%) het vaakst als duur genoemd.

Aanbiedingen brengen consumenten in beweging

Voor de meeste supermarktklanten is prijs de belangrijkste reden om bij een bepaalde supermarkt boodschappen te doen. Aanbiedingen zijn een mooie kans om consumenten kennis te laten maken met een andere winkel. Zes op de tien consumenten gaan wel eens speciaal voor een aanbieding naar een andere supermarkt. Ruim vier op de tien doen daar dan ook gelijk hun overige boodschappen. Het blijkt dus interessant om met aanbiedingen nieuwe klanten te trekken. De uitdaging voor supermarkten is om deze klanten vast te houden. Hier speelt de eerste indruk en de eerste ervaringen met de winkel een grote rol.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken