'Retail kan hetzelfde overkomen als bankensector'
- Food-en-retail
- 9 okt 2013 @ 12:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieConsumenten
- 9 okt 2013 @ 12:22
- Redactie Food en Retail
Retailers moeten oppassen dat ze de consument niet uit het oog verliezen. Als ze teveel kijkt naar de aanbodzijde, kan hen hetzelfde overkomen als de bankensector. Dat zei Ahold-bestuurder Lodewijk Hijmans van den Bergh vrijdag tijdens de Leadership Summit 2013 van RSM.
Never miss a good crisis, vindt Hijmans van den Bergh, executive vice president & chief corporate governance counsel bij Ahold. 'Stel dat je nooit door een grote crisis gaat als bedrijf, hoe kun je dan overleven? Een grote klap geeft ruimte jezelf opnieuw uit te vinden, terwijl andere bedrijven ongemerkt van ontslagronde naar ontslagronde gaan. Zo gaan ze langzaam ten onder.'
Over aandacht voor de consument zegt de Ahold-man: 'Als je teveel kijkt naar de kant van het aanbod en niet naar de vraagkant, dan loopt je business risico. Kijk naar wat er met de banken is gebeurd. Dat kan ook in de retail gebeuren.'
Als Hijmans van den Bergh het heeft over consumenten, lijkt hij het vooral over de nieuwe consumenten te hebben. Online heeft het traditionele retaildenken omgegooid. Mede daarom kocht Ahold uiteindelijk Bol.com. 'De overname van Bol.com hebben we gedaan om te leren, om te begrijpen en onze eigen cultuur te veranderen.'
Jongeren zijn een lastige doelgroep, die je veelal bereikt via social media. Bedrijven weten volgens de Ahold-man veel te weinig over online.
Lees meer over deze presentatie bij Management Team.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing