'Retail kan hetzelfde overkomen als bankensector'

'Retail kan hetzelfde overkomen als bankensector'
  • Food-en-retail
  • 9 okt 2013 @ 12:22
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieConsumenten

Retailers moeten oppassen dat ze de consument niet uit het oog verliezen. Als ze teveel kijkt naar de aanbodzijde, kan hen hetzelfde overkomen als de bankensector. Dat zei Ahold-bestuurder Lodewijk Hijmans van den Bergh vrijdag tijdens de Leadership Summit 2013 van RSM.

Never miss a good crisis, vindt Hijmans van den Bergh, executive vice president & chief corporate governance counsel bij Ahold. 'Stel dat je nooit door een grote crisis gaat als bedrijf, hoe kun je dan overleven? Een grote klap geeft ruimte jezelf opnieuw uit te vinden, terwijl andere bedrijven ongemerkt van ontslagronde naar ontslagronde gaan. Zo gaan ze langzaam ten onder.'

Over aandacht voor de consument zegt de Ahold-man: 'Als je teveel kijkt naar de kant van het aanbod en niet naar de vraagkant, dan loopt je business risico. Kijk naar wat er met de banken is gebeurd. Dat kan ook in de retail gebeuren.'

Als Hijmans van den Bergh het heeft over consumenten, lijkt hij het vooral over de nieuwe consumenten te hebben. Online heeft het traditionele retaildenken omgegooid. Mede daarom kocht Ahold uiteindelijk Bol.com. 'De overname van Bol.com hebben we gedaan om te leren, om te begrijpen en onze eigen cultuur te veranderen.' 

Jongeren zijn een lastige doelgroep, die je veelal bereikt via social media. Bedrijven weten volgens de Ahold-man veel te weinig over online. 

Lees meer over deze presentatie bij Management Team.  

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken