Supermarkt stunt vaker met plofkip

Supermarkt stunt vaker met plofkip
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2013 @ 09:48
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingPrijs

Grote supermarktketens als Albert Heijn, Plus en C1000 hebben de 'plofkip' dit jaar vaker in de aanbieding gedaan dan vorig jaar. Zo stuntte Albert Heijn in de eerste helft van 2013 zo'n 58 keer met deze kip. In dezelfde periode vorig jaar was dat 21 keer.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier kwam vrijdag met dit nieuws naar buiten. Ook C1000 gooide de plofkip vaker in de aanbieding: tot juni maakte de keten 70 keer reclame voor de plofkip, tegen 52 keer in dezelfde periode vorig jaar.

Wakker Dier is verontwaardigd over de stijging van het aantal plofkip-aanbiedingen. De bewuste supermarkten namen vorig jaar immers publiekelijk afstand van de goedkoop geproduceerde kip, die inmiddels in de volksmond 'plofkip' is gaan heten.

Volgens de dierenorganisatie leiden de reclames voor plofkip tot pieken in de verkoop. Wel blijkt uit de cijfers van Wakker Dier dat de algehele verkoop en consumptie sinds 2011 is gedaald. De dierenorganisatie baseert zich op cijfers van IRI Nederland, die het koopgedrag van Nederlanders in kaart brengt. 

Supermarkten worstelen met het dilemma tussen zo goedkoop mogelijk in- en verkopen enerzijds en het groeiende belang van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen anderzijds. Vaak worden MVO-doelstelling wel met de mond beleden, maar wordt er in de praktijk onvoldoende naar gehandeld. Een ander bekend voorbeeld zijn de scharreleieren die vaak niet echt 'scharrel' zijn. Een steeds grotere groep klanten laat duurzaamheid dit meewegen in het aankoopgedrag. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken