Toekomst van Nederlandse detailhandel: gemeente Veghel start project achter digitale stadsmuren
- Food-en-retail
- 21 okt 2013 @ 00:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenInnovatie
- 21 okt 2013 @ 00:02
- Redactie Food en Retail
De toekomst van de Nederlandse detailhandel in binnensteden is sinds vrijdag te zien in het centrum van de Brabantse gemeente Veghel. Daar werd de eerste fase van het project 'Veghel achter digitale stadsmuren' onthuld als antwoord op het nieuwe koopgedrag van klanten.
De opening werd verricht door Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) verzorgde samen met wethouder Jan van Burgsteden (Economische Zaken), retail-professor Cor Molenaar en voorzitter Miranda van Leiden van Stichting Centrummanagement Veghel. Molenaar presenteerde eveneens zijn nieuwe boek: 'Actie! Noodplan voor de retail'. Daarnaast werd een interactieve lichtgordijn met Philips LED-verlichting onthuld in een van de Veghelse winkelgebieden.
Internetgebruik, social media en de economische crisis hebben een enorme impact op winkelgebieden in dorpen en steden: klanten kopen bewuster en anders dan vroeger. Dit leidt tot leegstand van winkels en winkelgebieden waardoor de leefbaarheid onder druk komt te staan. Ook Veghel heeft hieronder te lijden. De retail wordt gedwongen te anticiperen op deze ontwikkelingen. In Veghel is een project gestart dat anticipeert op deze ontwikkelingen. In het centrum is een innovatieve belevingswereld gecreëerd: fysiek en digitaal in combinatie met een sfeervolle openbare ruimte van groen, interactieve LED-verlichting, geluid en sensoren. Volgens Molenaar is dit een voorbeeld voor veel gemeenten.
Masterplan met lichtgordijn
Overheid, ondernemersvereniging, marktpartijen, opleidings- en onderzoeksinstituten en een bank werken samen om dit project tot een succes te maken. Dat moet leiden tot een centrum met een goed voorzieningenniveau gecombineerd met aangename verblijfsfuncties en een sfeervolle openbare ruimte. Hiermee wordt geprobeerd om de leegstand terug te dringen, koopkrachtafvloeiing tegen te gaan en een aantrekkelijk centrum te bieden.
Philips heeft een masterplan gemaakt voor het centrum waarin gevelverlichting, gerichte interactieve LED-verlichting bij winkels en geluid geïntegreerd worden. Een sensorsysteem regelt de lichtintensiteit en stimuleert en motiveert de looproutes. Het Steegje, de entree richting het Veghelse centrum, is verrijkt met een interactief 'lichtgordijn' dat de aandacht van voorbijgangers prikkelt en onbewust leidt richting de winkels. GreenM2 heeft de groenvoorziening voor zijn rekening genomen.
Inspelen op de klant van morgen
Door de toepassing van digitale innovaties wordt ingespeeld op de hybride klant van morgen. Daardoor wordt ook geanticipeerd op de nieuwe mogelijkheden van winkelen en de nieuwe structuur van retailing. 'Veghel is hiermee een voorbeeld van de binnenstad van de toekomst die inspeelt op het nieuwe, hybride koopgedrag', aldus de betrokken partijen.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: gemeente Veghel, professor dr. Cor Molenaar, Stichting Centrummanagement Veghel, Philips, GreenM2, BHNW, ROC de Leijgraaf en Rabobank.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing