Broodconsumptie loopt terug, comeback mogelijk

Broodconsumptie loopt terug, comeback mogelijk
  • Food-en-retail
  • 20 nov 2013 @ 09:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Nederlanders eten minder brood. De consumptie van brood daalt al sinds 2009, maar de daling is dit jaar sterker dan in andere jaren. Volgens het Voorlichtingsbureau Brood lijken consumenten in verwarring door populaire boeken over voeding zoals De Voedselzandloper van de Belgische arts Kris Verburgh. Om erachter te komen wat er precies achter de dalende broodconsumptie zit, is het bureau een onderzoek gestart. Een comeback lijkt mogelijk.

De consumptie van brood is de eerste drie kwartalen van 2013 met 2,3 procent gedaald. Mogelijk is dat het gevolg van populaire dieetboeken die het eten van brood om gezondheidsredenen ontmoedigen. Dat heeft het Voorlichtingsbureau Brood bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in NRC Handelsblad. Sommige dieetgoeroes, zoals deze, maken het helemaal bont: 'brood maakt meer kapot dan je lief is.' Die heeft blijkbhaar nog nooit een baksel van het kaliber speltbrood ontdekt. Juist deze extra gezonde varianten maken een comeback van brood goed mogelijk. Het Voorlichtingsbureau Brood draagt intussen met deze broodpromotie bij aan de comeback. In Frankrijk werd onlangs de noodklok geluid over het stokbrood. Ook daar zijn andere ontbijtvormen en consumptiepatronen in opkomst. In elk geval lijken compleet kapotgemalen vezels in broodsoorten, zoals stokbrood en hoge doseringen zout en geraffineerde suiker in brood hun beste tijd te hebben gehad.(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken