Coca-Cola luistert wel naar Oxfam, niet naar All Out

Coca-Cola luistert wel naar Oxfam, niet naar All Out
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2013 @ 09:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingSponsoringPRPolitiek

Het zal eens niet dat Coca-Cola onder vuur ligt. Naar kritiek van homorechtenorganisatie All Out werd niet geluisterd, maar Oxfam Novib krijgt wel gehoor bij de frisdrankengigant.

Coca-Cola heeft geluisterd naar het pleidooi van Oxfam Novib om landroof in de suikerteelt tegen te gaan. Het bedrijf kondigt een 'zero tolerance'-beleid aan.

Samen met cabaretier Dolf Jansen voerde Oxfam op 17 oktober actie bij het hoofdkantoor van Coca-Cola. Het bedrijf moet volgens de NGO meer doen om landroof en andere misstanden in de suikerteelt te bevechten.

Coca-Cola heeft in een verklaring laten weten samen met Oxfam een actieplan te hebben opgezet. Zo wordt de top-3 van suikerproducenten waar het concern zaken mee doet openbaar en komt er onafhankelijk onderzoek naar landconflicten in onder andere Brazilië, Colombia en Guatemala. Ook moeten leveranciers laten zien dat de lokale bevolking vooraf is geïnformeerd en in vrijheid toestemming geeft om land te gebruiken voor de suikerteelt. 

Hoe anders verging het de actie van homorechtenorganisatie All Out, die de Olympische sponsors Coke, McDonald's en Samsung opriep zich uit te spreken tegen de discriminatie van de LHBT-gemeenschap in Rusland. Ondanks herhaaldelijke oproepen hield Coca-Cola zich op de vlakte. 

Uiteindelijk kwam er wel een algemene verklaring, waarin het bedrijf benadrukte altijd een voorvechter van homorechten te zijn geweest. 'As a sponsor since 1928, we believe the Olympic Games are a force for good that unite people through a common interest in sports, and we have seen firsthand the positive impact and long-lasting legacy they leave on every community that has been a host.'

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken