De foodtrends voor 2014 - Wat kan je ermee?

De foodtrends voor 2014 - Wat kan je ermee?
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2013 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsConsumenten

Het einde van 2013 nadert. Zoals altijd vliegen de berichten van trendwatchers en marktonderzoeksbureaus je rond deze tijd om de oren. Wat gaat er gebeuren in de voedingsmiddelensector in 2014? Welke kansen bieden de trends voor het komende jaar en daarna? 'Trends zijn niet nieuw', stelt Lotte van der Spek van bureau The Food Agency.


Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau RTS Resource geeft aan wat de vijf belangrijkste trends zullen gaan zijn voor 2014. Een: ‘natural high’, ultiem genieten van puur natuurlijke producten en weg van het idee dat voedsel een functie heeft van energie of juist anti-energie. Twee: gemaksmaaltijden (dus géén kant-en-klaarmaaltijden) waar je zelf maar weinig voor hoeft te doen maar wel het idee hebt dat je gekookt hebt. Drie: nog meer gebruik van (bijzondere) lokale producten in voedselproducten. Vier: focus op smaak en interessante ingrediënten in plaats van gezondheid bij gezonde producten. En vijf: producten die hoog in eiwitten en laag in koolhydraten zijn en daarmee een gezonde, maar nog steeds lekkere keuze zijn. Gezond voedsel moet verleiden dus!
Ook de populaire Nederlandse trendwatcher Adjiedj Bakas heeft zijn trendforecast al gepubliceerd. Op het gebied van food noemt hij eten als medicijn. En voedselproducenten die nu nog ongezonde producten maken gaan het zwaar krijgen, weliswaar op de lange termijn, denk ik. Daar tegenover staat het feit dat consumenten die minder te besteden hebben vaker naar ongezond zullen grijpen omdat dat goedkoper is. De overheid zal hier ook een belangrijke rol moeten spelen. Bakas voorspelt ook dat er geen afval meer zal bestaan; alles wordt optimaal hergebruikt. Daar zitten wij letterlijk met onze neus bovenop, omdat innovatieve technologieën daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Voedselproducenten kunnen met behulp van deze technologieën hun grondstoffen optimaal gaan benutten (wat ook wel ‘biocascadering’ wordt genoemd).

Laat je inspireren
De meeste trendlijstjes hebben dezelfde strekking, ze zijn vaak vrij algemeen. Maar verzamel ze en laat je inspireren. Deze trends kunnen helpen bij het bepalen van een strategie voor de komende tijd. Misschien lijken ze niet direct van toepassing op uw product of dienst, maar ze kunnen hun waarde hebben als ze worden gespiegeld aan uw product. Ze kunnen helpen om scherp te krijgen waar een product op moet inzetten en te bepalen in welke context het product moet opereren. Trendvoorspellingen kunnen helpen om te innoveren, maar ook om bestaande marktposities te verbeteren, door op andere elementen in de huidige propositie te focussen. Of door op een andere manier over de huidige producten te communiceren.

Trends zijn niet nieuw
Het is niet zo dat trendwatchers bedénken wat er gaat gebeuren. Dus wie iets compleet nieuws in ziet in de voorspellingen heeft eigenlijk niet helemaal goed opgelet. Trendwatchers zien patronen en leggen verbanden tussen de actuele ontwikkelingen. Daarvoor hoef je niet tot het einde van het jaar te wachten, je kunt ze ook zelf zien. En dat wordt steeds makkelijker tegenwoordig. Blogs, Twitter, Pinterest en ook onze Food for Food: het zijn allemaal platforms waar je jaarrond trends kunt spotten. Het enige dat je nodig hebt is een helikopterview om zelf die patronen te ontdekken.

Lotte van der Spek
foodmarketing-strateeg The Food Agency, Wageningen

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken