Dirk van den Broek stapt in kleinere winkels
- Food-en-retail
- 12 nov 2013 @ 12:03
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 12 nov 2013 @ 12:03
- Redactie Food en Retail
Detailresult, de familieholding van Dirk van den Broek supermarkten, Dekamarkt, Bas en Digros, gooit het beleid om waardoor er ruimte komt voor kleinere winkels met de drie retailmerknamen in de grote steden. Dat bevestigt operationeel directeur van Detailresult Aart van Haren. De keten opent hiermee de aanval op Albert Heijn, die nu de meeste kleine supermarkten uitbaat in de grote steden. 'We zien dat onze concurrenten resultaten behalen op een klein oppervlak.'
'In de echt grote steden, dan bedoel ik Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en een stad als Leiden, nemen we genoegen met vestigingen van minimaal 500 a 600 vierkante meter. We willen onszelf niet buitenspel zetten', aldus Van Haren in Distrifood. Dirk van den Broek is in de woorden van dit vakblad 'het lefgozertje uit Amsterdam dat uitgroeide tot een behoorlijke keten met meer dan 100 supermarkten'. De keten is een sterke verkoper van A-merken en draagt met felle en humoristische campagnes van bureau XXS uit dat het een goedkope supermarkt is. Momenteel loopt een 'protestactie' in alle Dirks, binnen welk kader ook gecommuniceerd werd dat je bij Dirk het hele jaar door kan blijven 'hamsteren'. Van oorsprong is Dirk van den Broek sterk in zuivel. In de versgroepen wordt flink geinvesteerd: verbouwde Dirks hebben grote vrerspleinen. Samen met Dekamarkt is Dirk van den Broek ondergebracht in Detailresult. Detailresult telt momenteel ruim 100 winkels (Dirk 54, Bas 30, Digros 16), de omzet van het familiebdrijf beliep in 2012 naar schatting 1,3 miljard euro.
Nieuwe kleine winkels gaan open
In grote steden is het aanbod goed gelegen ruime winkels beperkt. Ook zie je dat allochtone middenstanders met kleinere kruideniertjes succesvol zijn op een kleinere oppervlakte. Aan kleinere leegstaande winkels is minder gebrek. In dit licht lijkt de nieuwe strategie van Detailconsult / Dirk een goede. De formule van Dirk van den Broek leende zich volgens Van Haren tot nu toe niet voor kleinere winkels. De winkels zijn nu doorgaans gevestigd in panden van meer dan negenhonderd vierkante meter. De winkelformule is echter aangepast, zodat de supermarkt past in een pand van vijf- tot zeshonderd vierkante meter, meldt persbureau Novum. Van Haren kondigt tegelijk aan in december enkele vestigingen van Dirk te (her)openen. Op 2 december heropent de gemoderniseerde Dirk in Katwijk, de vestiging met de hoogste omzet. Een dag later opent in Schiedam een nieuwe Bas, terwijl weer een dag later in Enschede een tweede Dirk opent. Op 5 december komt er tot slot in Westzaan een nieuwe Dekamarkt. Eind oktober maakte het concern bekend flink te gaan uitbreiden in Amsterdam. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- prijsoorlog
- Dirk
- Detailresult
- Aart van Haren
- Digros
- Dekamarkt
- Bas
- vastgoed
- AH
- supermarkt
- small shops
- Amsterdam
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing