HEMA franchisers rollebollend over straat met directie

HEMA franchisers rollebollend over straat met directie
  • Food-en-retail
  • 18 nov 2013 @ 16:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenTussenhandel

HEMA telt vijfhonderd vestigingen, waarvan de helft wordt gerund door franchisers. Die zijn ontevreden over een groot aantal zaken zoals over de eis van de HEMA-holding dat franchisers voortaan gaan meebetalen aan de marketing. Maar ook de concurrentie van de HEMA-webshop is de ondernemers een doorn in het oog. Aanleiding tot de ruzie is een brief van directievoorzitter Ronald van Zetten.

In een brief aan de franchisers, zelfstandige winkeliers die HEMA-winkels exploiteren, dreigt de directie de vereniging van franchisers VAB-HEMA buitenspel te zetten. Dat schrijft de Volkskrant. De ruzie gaat over een groot aantal onderwerpen, zoals de prijs die franchisers moeten betalen voor brood en taartjes, over marketingkosten waaraan de franchisers zouden moeten meebetalen en over de opbrengsten van internetverkoop. HEMA heeft zijn internetactiviteiten sterk uitgebreid sinds Lion Capital eigenaar werd van de winkelketen. De webwinkel met producten werd pas in 2005 geopend. Hema.nl is sindsdien veruit het grootste Nederlandse filiaal en ook het meest winstgevend. De ruzie zwelt aan door dalende omzetten en toenemende concurrentie. Directievoorzitter Ronald van Zetten stuurde 19 oktober de uitgelekte brief. Volgens de krant heeft de brief een agressieve toon. Van Zetten klaagt over de 'aanvallende toonzetting' van VAB-HEMA en over 'constante dreigementen met langdurige en kostbare procedures'. Dat de consument mag meegenieten van deze onenigheid tussen franchisers en HEMA-directie, is een vlek in het doorgaans smetteloze imago van dit de laatste jaren zeer snel gegroeide retailconcern. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken