Horeca plust 2 procent in derde kwartaal

Horeca plust 2 procent in derde kwartaal
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2013 @ 09:10
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Consumenten

De Nederlandse horeca heeft in het derde kwartaal 1,9 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder, het tweede achtereenvolgende kwartaal van groei. Hoewel de omzet toenam, daalde het volume met 0,4 procent. De prijzen in kroegen, op terrassen en in restaurants stegen met 2,3 procent. Dit blijkt uit verse cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Alle horecabranches, met uitzondering van de cafés, behaalden in het derde kwartaal meer omzet dan een jaar eerder. Hotels presteerden het best en realiseerden 6,7 procent meer omzet. Vooral de mooie augustusmaand was een goede voor de hotels. De cafés zagen hun omzet voor het zesde achtereenvolgende kwartaal dalen. De omzetdaling was met 4,7 procent wel minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen. Het volume daalde met ruim 8 procent, de prijzen stegen met bijna 4 procent. Consumpties in cafés waren vooral duurder door btw- en accijnsverhogingen, meldt Het Parool.

Meer omzet
Restaurants en cafetaria's boekten deze zomer meer omzet dan een jaar eerder. Restaurants realiseerden met 0,5 procent ook volumegroei terwijl het volume bij cafetaria's licht kromp. De prijzen in restaurants en cafetaria's stegen gemiddeld met 2 procent..
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken