Jumbo betaalbaarste super met biologisch

Jumbo betaalbaarste super met biologisch
  • Food-en-retail
  • 22 nov 2013 @ 15:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPrijsoorlog

Jumbo komt als goedkoopste retailer uit een test van biologische boodschappen door de Consumentenbond. Het prijsverschil met Albert Heijn en Plus is echter niet groot. Biologische producten zijn gemiddeld 40% duurder dan niet-biologische huismerken, maar dat weerhoudt veel mensen er niet van om biologische producten te kopen.

De Consumentenbond vond ook dat supermarkten een kwart goedkoper zijn dan biologische speciaalzaken. Behalve Jumbo, Plus en AH werd ook C1000 meegenomen in de test, maar het biologische assortiment was daar niet groot genoeg om tot een serieuze vergelijking met de andere ketens te komen. Datzelfde geldt voor Aldi en Lidl.

Biologische speciaalzaken
Bij de biologische winkels is het prijsverschil tussen de goedkoopste winkel (EkoPlaza) en de duurste (Estafette) een stuk groter, zo'n 10%. Bij een aantal identieke producten werden opmerkelijke prijsverschillen geconstateerd. Hipp babyvoeding bijvoorbeeld kostte bij Jumbo €0,99, terwijl de Natuurwinkel maar liefst €1,35 rekende. En een reep melkchocolade van Bio+ kostte bij Jumbo €1,13, terwijl dezelfde reep bij Marqt voor €1,69 in de schappen lag, meldt de Consumentenbond. De bekendste biologische speciaalzaak is Ekoplaza. Van de 1143 consumenten die over biologisch werden ondervraagd kent 29 procent deze keten, terwijl 15 procent er weleens koopt. Marqt doet het met slechts 9 winkels ook goed in dit onderzoek, 18 procent kent het en 5 procent koopt er. Natuurwinkel zit qua naamsbekendheid op 13 procent, terwijl 7 procent er weleens koopt. Estafette sluit de rij, 5 procent kent de formule, 3 procent koopt er weleens, meldt Distrifood. (PvWK)

Lees hier meer over 'biologische voeding in kaart', ook van de Consumentenbond

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken