Nederlandse tomaat is wereldkampioen

Nederlandse tomaat is wereldkampioen
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2013 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPrijs

Nederland is de grootste tomatenexporteur ter wereld. Uit de nieuwe exportcijfers blijkt dat ons land Mexico, de vorige nummer een, heeft ingehaald. En dat terwijl de tomaat een poosje terug nog bekend stond als 'Wasserbombe'. Die perceptie is nu blijkbaar platgeslagen. In 2012 exporteerde Nederland voor meer dan 1,8 miljard dollar aan tomaten naar het buitenland. Dat was ruim honderd miljoen meer dan -nu- nummer twee Mexico.

Nederlandse telers zijn op zoek gegaan naar innovaties en oplossingen, zo kwamen ze bijvoorbeeld met de trostomaat, waardoor de Nederlandse tomaat nu van het hoogste niveau is. 'Uit de cijfers blijkt wel dat de tomatensector heel goed bezig is', reageert staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken op het nieuws. Behalve smaakverbetering is voor het succes van de tomaat ook het toenemende internationale bewustzijn over de gezonde kanten van deze groente een grote tweede factor. Er zit lycopeen in tomaten, een krachtig antioxidant die bescherming zou bieden tegen o.a. prostaatkanker en ook hart- en vaatziekten.

Trossen los
Antioxidanten hebben de eigenschap dat ze vrije radicalen kunnen binden en in die zin onschadelijk maken. Lycopeen zit in verse tomaten en in alle bereidingen op basis van tomaten zoals tomatensoep, tomatensaus en ketchup. 'Opvallend is wel dat de opname van lycopeen groter wordt als de tomaat licht gestoofd wordt. Daarnaast bezit de tomaat nog gezonde eigenschappen: een mooie portie vitamine C en B, mineralen en vezels die het effect van lycopeen lijken te versterken. Bovendien is de tomaat caloriearm: slechts 18 kcal per 100 gram. Daardoor past de tomaat in elk gezond dieet', meldt Flandria die dan ook het volgende advies meegeeft: 'trossen los'. Als derde succesfactor voor de Nederlandse tomaat geldt de goede marketing die de exporteurs hebben verzilverd. Zo zijn er tegenwoordig merknamen als Redstar Vanity, Tasty Tom snoeptomaten(zie onder)  en Excellento's. Culinaire zender 24Kitchen haakt in op het Hollandse WK tomatennieuws door direct alle tomatenrecepten op een rijtje te zetten. Het exportsucces is welkom, want de prijzen voor de boeren op de binnenlandse markt zijn dermate laag dat tomatenteler Bruno Schelfhout op 22 november zomaar 13.000 kilo tomaten weggaf. Door collega-telers wordt enthousiast op deze actie gereageerd.(PvWK)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken