Nieuw online platform Voeding Vooruit door levensmiddelenindustrie
- Food-en-retail
- 14 nov 2013 @ 00:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - CommunicatieFood
- 14 nov 2013 @ 00:01
- Redactie Food en Retail
‘Wat doet de voedingsmiddelenindustrie om consumenten minder zout, minder vet en kleinere porties te laten eten?’ Een kritische vraag die door politiek, burger en media met regelmaat wordt gesteld. Met het nieuwe online platform Voeding Vooruit wil de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) hier structureel antwoord op bieden.
Veel levensmiddelenfabrikanten investeren in het terugdringen van overgewicht en andere gezondheidskwesties, maar dat gebeurt vaak zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven en bijna als vanzelfsprekend. Op de nieuwe site Voeding Vooruit laten producenten zien wat ze doen om producten beter in een gezond voedingspatroon te laten passen. Of het nu gaat om zoutreductie in verschillende productcategorieën of de wijze waarop producenten zich in hun gemeente met kennis, communicatiekracht, ervaring en financiële middelen inspannen om Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) te krijgen.
“Het kan altijd beter”
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Natuurlijk moeten we onszelf niet op de borst kloppen. Als we bijvoorbeeld kijken naar het hoge percentage van mensen met overgewicht, kunnen we constateren dat we er nog lang niet zijn. Het moet en kan altijd beter, daartoe blijft de industrie zichzelf uitdagen.” Wel is het belangrijk om nuance in het debat te brengen, vindt de FNLI. “Zo vraagt productaanpassing tijd en investeringen, want ingrediënten als zout, suiker en vet hebben, naast smaak en kwaliteit, diverse belangrijke functies, bijvoorbeeld de textuur van het product of de microbiologische veiligheid (de houdbaarheid). Toch gebeurt er al veel op dit gebied. Voeding Vooruit heeft als doel deze verhalen deze verhalen beter over de bühne te brengen”, aldus Den Ouden.
Productsamenstelling speerpunt
Het verbeteren van het voedingskundige effect van producten is een belangrijk speerpunt voor de voedingsmiddelenindustrie. In het Platform Productsamenstelling werken de FNLI en het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) samen om de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën in producten te verminderen en portiegroottes aan te passen. Per sector en/of productcategorie worden gezamenlijke afspraken gemaakt over de aanpassing van de productsamenstelling. De FNLI focust zich op dit moment op het reduceren van het zoutgehalte in de sectoren bakkerswaren, sauzen, soepen en kant-en-klaarmaaltijden. Ook de voortgang van deze ambities zullen te volgen zijn op www.voedingvooruit.nl. Het Platform hoopt de Vereniging van Nederlandse Cateringorganisaties en Koninklijke Horeca Nederland te kunnen betrekken en de samenwerking met de overheid hierover te intensiveren, meldt FNLI. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing