'Prijzenoorlog draait duurzaam voedsel de nek om'
- Food-en-retail
- 4 nov 2013 @ 08:44
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInnovatiePrijs
- 4 nov 2013 @ 08:44
- Redactie Food en Retail
De huidige economische crisis en de prijzenoorlog in de supermarkten draait de aandacht voor duurzaam voedsel de nek om. 'Zeg nou eens niet dat je de goedkoopste bent. Zeg dat je de béste supermarkt bent.'
Dat zegt voedselexpert Marcel Schuttelaar vandaag in Trouw. Volgens Schuttelaar moet er in 2014 een nationaal voedselakkoord worden afgesloten. Afspraken tussen boeren, fabrikanten, supermarkten en maatschappelijke organisaties moeten er volgens hem toe leiden dat in 2020 het aanbod in de winkels vooral bestaat uit duurzaam geteelde, gezonde producten.
Op dit moment beslaat duurzaam voedsel een zeer kleine minderheid van het aanbod. Volgens Schuttelaar is de prijsdruk op levensmiddelenfabrikanten ‘moordend’. Alles draait om de laagste prijs. Duurzame programma’s worden nu op de lange baan geschoven.
'Het wordt tijd dat we de koppen bij elkaar steken’, aldus Schuttelaar. 'Nieuwe programma's die de voedselketen moeten verduurzamen worden er weer uitgeperst. Wat je nog steeds ziet, is een afname van de groentenconsumptie en een blijvend hoge inname van te vet en te zout eten. Als je die trend kunt omdraaien, verlaag je ook de milieudruk van de productie.'
Schuttelaar ziet veel nieuwe initiatieven, maar het gaat te traag. Door het bij elkaar brengen van spelers in de oude en de nieuwe voedselketen hoopt hij dat de keuzes straks in de supermarkt duurzamer en gezonder worden. 'Zeg nou eens niet dat je de goedkoopste bent. Zeg dat je de beste supermarkt bent.'
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing