ING: omzet winkels daalt in 2014
- Food-en-retail
- 31 dec 2013 @ 09:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 31 dec 2013 @ 09:22
- Redactie Food en Retail
Winkeliers zien hun omzet volgend jaar naar verwachting opnieuw dalen, zegt het economisch bureau van ING. De terugval in koopkracht van consumenten lijkt gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig volgens de zwartkijkers. Toch zijn er ook lichtpunten.
De economen van de ING-bank rekenen op een omzetkrimp van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent voor de kiezen had gekregen, meldt het deze maand gepubliceerde sectorrapport. Onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zullen hun omzet komend jaar niet zo erg zien dalen als in 2013, maar er is nog geen sprake van herstel.
Verkoopvolumes lopen terug
Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op zijn dagelijkse boodschappen. Supermarkten behalen volgens ING volgend jaar nog wel een bescheiden omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Naast het feit dat de consument de hand op de knip blijft houden, hebben winkels in consumentenelektronica te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. 'Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.'
Olympische Winterspelen
Voor 2014 zijn er toch ook lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen naar verwachting iets worden aangejaagd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing