Kersttrends: bewuster inkopen en minder verplichtingen
- Food-en-retail
- 11 dec 2013 @ 15:56
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenConsumenten
- 11 dec 2013 @ 15:56
- Redactie Food en Retail
Bewuster inkopen en minder verplichtingen, dat zijn twee opvallende resultaten uit een recent uitgevoerd consumentenonderzoek naar kersttrends. Nog steeds vindt zo’n 80% van de consumenten de kerstdagen specialer dan andere dagen en is eten met elkaar een verbindende factor. In zoverre niets nieuws onder de kerstboom. Maar er zijn verschuivingen te signaleren in het consumentengedrag. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat in opdracht van PLUS is uitgevoerd onder ruim 2.500 consumenten.
Zo gaat men bewuster om met inkopen, aldus PLUS. Bijna 70% van de ondervraagden heeft de meeste boodschappen voor de kerstdagen vooraf opgeschreven en laat zich minder verleiden om producten te kopen die niet nodig zijn. 'Ik koop minder dingen die niet echt op mijn lijstje staan. Ik heb ieder jaar veel te veel over.' Ook worden er bewustere keuzes gemaakt met wie men de kerstdagen doorbrengt. Er wordt meer thuis gegeten en dan vooral met mensen die het dichtst bij staan. Zo'n 89% van de ondervraagden eet thuis, bij familie of vrienden. Maar wel met minder verplichtingen.
Gourmetten, zalm en haas zijn favoriet
Als de consument zou mogen kiezen, dan schuift volgens het onderzoek 24% aan bij een gourmettafel. Zeker voor gezinnen met kinderen blijft gourmetten een favoriete bezigheid. Van de vrouwen heeft 17% een voorkeur voor zalm als hoofdgerecht; van de mannen slechts 12%. Bij de mannen kiest 16% voor een hazenrugfilet, tegenover 12% van de vrouwen. Verder blijft de keuze met de kerstdagen toch vooral klassiek, met een varkenshaasje, biefstuk of kalkoen. En daarbij laat 50% zich inspireren door de smakelijke, gemakkelijke of verrassende recepten uit de magazines en voor ruim 40% van de ondervraagden zijn de adviezen en tips van de supermarkten leidend.
Kerstmixen
Om haar klanten te helpen heeft PLUS dit jaar vijf Kerstmixen samengesteld, meldt de retailer trots vanuit het Biltse hoofdkantoor tegenover de voormalige Hessing garage. 'Bestaande uit een hoofdgerecht met verschillende bijgerechten en sauzen. Zo is er snel een duidelijke boodschappenlijst gemaakt, zodat iedereen kan eten wat hij of zij lekker vindt. Op vrijdag 13 december vanaf 14.00 uur kunnen klanten in alle PLUS supermarkten een voorproefje nemen op de Kerstmixen tijdens de Kerstproeverij. Ideaal voor wie inspiratie kan gebruiken.' (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- eten
- schransen
- kersttafel
- kerst
- consument
- trends
- kerstbal
- vrijheid
- verplichtingen
- winkelen
- bewustzijn
- koopgedrag
- De Bilt
- PLUS
- retail
- kerstmis
- Hessing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing