Ouders verbieden drinkende kinderen niet
- Food-en-retail
- 26 dec 2013 @ 00:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - KliniekConsumenten
- 26 dec 2013 @ 00:01
- Redactie Food en Retail
Kinderen van zestien en zeventien jaar mogen van hun ouders blijven drinken, ook als de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol na 1 januari 2014 omhooggaat van zestien naar achttien. Intussen motiveert de overheid de nieuwe wet met deze infographic. Retailers mogen geen drank meer verkopen aan jongeren onder de achttien.
Het nieuws over de onbezorgde ouders komt van EenVandaag deze week. Dit tv- programma heeft onderzoek gedaan onder 29.000 volwassenen, onder wie 700 ouders van drinkende 16- en 17-jarigen. Aanleiding voor het onderzoek is dat het kabinet Rutte-Asscherwil wil dat alcohol alleen nog wordt verkocht aan jongeren van 18 jaar en ouder. Hiervoor was een wijziging nodig van de Drank- en Horecawet. Het parlement heeft de wijziging goedgekeurd. De maatregel treedt op 1 januari 2014 in werking.
Tips van nix
Twee op de drie ouders van 16- en 17-jarigen vinden het nu prima als hun kind drinkt, vond EenVandaag. Van hen zal 81 procent het niet verbieden als hun kind drinkt na 1 januari. En van de ouders die wel eens drank kopen voor hun kind, zal vrijwel iedereen dit na 1 januari ook doen. Van de jongeren denken twee op de drie dat de controles op alcoholgebruik zullen meevallen. Daarom zal 59 procent evenveel blijven drinken, iets meer dan een kwart is van plan om te minderen. Overigens blijkt uit onderzoek van het Trimbos Instituut dat ouders onder jongeren tussen de 16 en 18 helemaal niet zo'n grote rol spelen, als het om drankverstrekking gaat. Slechts 10 procent krijgt de drank meestal via hen. Van broers, zussen of vrienden komt 14 procent, terwijl totdat de nieuwe wet in werking treedt 76 procent uit deze leeftijdgroep zijn of haar drank gewoon zelf kocht. In 2012 is de gemiddelde consumptie pure alcohol per hoofd van de Nederlandse bevolking 7,6 liter, meldt het Stiva. Of dat in het nieuwe jaar zeer verandert, is de vraag. De overheid motiveert de nieuwe wet met onderstaande infographic. Intussen loopt de campagne Nix door bureau Roorda in Nederland om 'niet-roken of -drinken onder de achttien' cool te maken. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Stiva
- slijter
- Roorda
- Trimbos Instituut
- gedragsbeinvloeding
- alcoholwet
- Rijksoverheid
- retail
- minderjarig
- drank
- Nix
- dronken
- roken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing