51% van de Nederlanders zegt volgens de Schijf van Vijf te eten
- Food-en-retail
- 23 jan 2014 @ 12:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodConsumenten
- 23 jan 2014 @ 12:15
- Redactie Food en Retail
Hoe sterk is de Schijf van Vijf? Bijna iedereen kent hem, en de helft van de respondenten zegt ook volgens de Schijf van Vijf te eten. De vraag is echter of ze dat ook daadwerkelijk doen. De cijfers komen uit de Foodmonitor waarin 756 consumenten (van 16 jaar en ouder, nationaal representatief) een aantal dilemma’s werd voorgelegd. De Foodmonitor is een initiatief van foodmarketing bureau The Food Agency en marktonderzoeksbureau Trendbox.
De bekendheid van de Schijf is groot maar leeft de betekenis ervan wel voldoende? De producten in de Schijf van Vijf maken deel uit van een standaard Nederlands dieet van groenten en fruit, vlees en vis, zuivel en granen. Dus dan zou je verwachten dat het percentage van de respondenten dat zegt volgens de Schijf van Vijf te eten wel hoger zou zijn. Daarnaast heeft bijna 50% van de bevolking overgewicht en dat percentage blijft groeien. Dat strookt niet met het percentage dat zou eten volgens de Schijf. Het zou erg toevallig zijn als de 41% die in dit onderzoek aangeeft niet volgens de Schijf van Vijf te eten, ook het gedeelte is dat te dik is. Dit zou twee dingen kunnen betekenen. Men kent de inhoud van de Schijf van Vijf niet echt goed genoeg om er naar te handelen, of in de praktijk eet men toch anders dan men beweert.
Het laatste gepubliceerde onderzoek naar de bekendheid van de Schijf van Vijf stamt uit 2005. Dit is gehouden voor de uitrol van een landelijke campagne hierover. Daaruit bleek dat men het begrip wel kent maar de betekenis ervan niet goed weet. Gezien de huidige zorgen om gezondheid in relatie tot voeding zou het van belang kunnen zijn dit nogmaals te onderzoeken.
Meer informatie over de scores van de respondenten en de exacte vraag van het onderzoek in de Foodmonitor is te lezen op Food for Food.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Schijf van Vijf
- Trendbox
- Edwin Palsma
- voedsel
- Food for Food
- Food Agency
- consumptie
- Foodmonitor
- eetpatroon
- Wageningen
- Jan-Peter van Doorn
- Voedingscentrum
- consument
- trend
- gezond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing