51% van de Nederlanders zegt volgens de Schijf van Vijf te eten

51% van de Nederlanders zegt volgens de Schijf van Vijf te eten
  • Food-en-retail
  • 23 jan 2014 @ 12:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodConsumenten

Hoe sterk is de Schijf van Vijf? Bijna iedereen kent hem, en de helft van de respondenten zegt ook volgens de Schijf van Vijf te eten. De vraag is echter of ze dat ook daadwerkelijk doen. De cijfers komen uit de Foodmonitor waarin 756 consumenten (van 16 jaar en ouder, nationaal representatief) een aantal dilemma’s werd voorgelegd. De Foodmonitor is een initiatief van foodmarketing bureau The Food Agency en marktonderzoeksbureau Trendbox.

De bekendheid van de Schijf is groot maar leeft de betekenis ervan wel voldoende? De producten in de Schijf van Vijf maken deel uit van een standaard Nederlands dieet van groenten en fruit, vlees en vis, zuivel en granen. Dus dan zou je verwachten dat het percentage van de respondenten dat zegt volgens de Schijf van Vijf te eten wel hoger zou zijn. Daarnaast heeft bijna 50% van de bevolking overgewicht en dat percentage blijft groeien. Dat strookt niet met het percentage dat zou eten volgens de Schijf. Het zou erg toevallig zijn als de 41% die in dit onderzoek aangeeft niet volgens de Schijf van Vijf te eten, ook het gedeelte is dat te dik is. Dit zou twee dingen kunnen betekenen. Men kent de inhoud van de Schijf van Vijf niet echt goed genoeg om er naar te handelen, of in de praktijk eet men toch anders dan men beweert.

Het laatste gepubliceerde onderzoek naar de bekendheid van de Schijf van Vijf stamt uit 2005. Dit is gehouden voor de uitrol van een landelijke campagne hierover. Daaruit bleek dat men het begrip wel kent maar de betekenis ervan niet goed weet. Gezien de huidige zorgen om gezondheid in relatie tot voeding zou het van belang kunnen zijn dit nogmaals te onderzoeken.

Meer informatie over de scores van de respondenten en de exacte vraag van het onderzoek in de Foodmonitor is te lezen op Food for Food.

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken