BAS Group lanceert wifi-tracking in winkels

BAS Group lanceert wifi-tracking in winkels
  • Food-en-retail
  • 28 jan 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

BAS Group, het moederbedrijf van retailketens Dixons, MyCom en iCentre, rolt zogenaamde wifi-tracking uit naar al zijn 160 winkels. Dat vertelt manager project bureau Lub ten Napel aan vakblog Tweakers. 'Het is geen simpel wifi-trackingsysteem, maar een unieke combinatie van verschillende gegevensbronnen.' Door de tracking kun je de bewegingen van consumenten in de winkel volgen en koopgedrag analyseren.


De wifi-tracking wordt volgens Tweakers gecombineerd met bluetooth-tracking en infraroodcamera’s. Daarmee meet het moederconcern van Dixons, MyCom en iCentre onder meer hoeveel bezoekers er binnen komen, hoe lang zij blijven en welke bezoekers al eerder een bezoek aan één van de winkelketens brachten. Daarnaast wordt gemeten hoeveel van de mensen die langs de winkelruiten lopen, daadwerkelijk naar binnen gaan. Alle informatie wordt opgeslagen in een centrale database.

Met de gegevens wil BAS Group beter inschatten wanneer personeel moet worden ingezet, schrijft het concern op een post op zijn intranet, die Tweakers in bezit heeft. BAS Group maakt nu planningen op basis van de omzet. ‘Tegenvallende omzet betekent minder uren om in te zetten. Dat leidt soms tot nog minder omzet, zeker als er wel drukte is in de winkel’, schrijft de retailer. Met het inzetten van het trackingsysteem moet deze ‘neerwaartse spiraal’ worden doorbroken. Het meten van bezoekersstromen is volgens BAS Group ‘objectiever en laat zich beter voorspellen’.

De winkelketens gaan klanten waarschuwen over wifi-tracking met behulp van bordjes en stickers, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf. Manager van het project bureau Lub ten Napel liet eerder weten dat niet nodig te vinden, omdat 'iedere winkel telsystemen gebruikt'. Volgens hem heeft BAS Group geen inzicht in de verzamelde gegevens, maar alleen in de statistieken die daaruit voortkomen.

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) stelt dat wifi-tracking niet zomaar toegestaan is. Zo verzamelen de winkels persoonsgegevens als mac-adressen. "Als je dat soort gaat gegevens gaat gebruiken om ze te volgen, moet je mensen heel goed informeren en ze laten aangeven of ze het op prijs stellen", reageert voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP.

Het elektronicaconcern maakt gebruik van de technologie van BlueTrace. Dat bedrijf stelt net als WiFiProfs bij verschillende winkelketens en –centra vergelijkbare systemen geïnstalleerd. “Maar we hebben met de meeste van onze klanten geheimhoudingsverklaringen getekend”, vertelt business developer Feike Liemburg van BlueTrace. Ook WiFiProfs laat niet weten wie de afnemers zijn. “Maar het zijn er een stuk of tien, twintig.”

(bronnen: Tweakers / Retailnews/TG)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken