Heineken vroeg advies aan COC over Winterspelen
- Food-en-retail
- 15 jan 2014 @ 11:45
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ActivatieMerken
- 15 jan 2014 @ 11:45
- Redactie Food en Retail
Voordat bierbrouwer Heineken besloot het Holland Heineken House te faciliteren tijdens de Winterspelen in Sotsji heeft het bedrijf zich laten informeren door mensenrechtenorganisaties over de rechten van homo’s in Rusland. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf tegen NRC Handelsblad gezegd. 'Men denkt dat het Holland Heineken House een soort ambassade is waar Nederlandse regels gelden.'
Gisteren maakte het bedrijf de exacte locatie en opzet bekend van het Holland Heineken House. Daar kunnen net als bij vorige Spelen Nederlandse sporters gehuldigd worden door supporters. Voordat Heineken 21 vrachtwagens naar Sotsji stuurde, sprak de bierbrouwer met Amnesty International, Human Rights Watch en het COC. Volgens een woordvoerder van Heineken is de inhoud van die gesprekken meegewogen in het besluit om naar Sotsji te gaan. 'Het is geen blinde beslissing geweest. Dat de situatie gevoelig is, is wel duidelijk. Wij begrijpen dat daar vragen over komen, die spelen bij ons ook', zegt deze in de NRC.
Niet tarten
De organisaties waarmee is gesproken maakten volgens Heineken geen bezwaar tegen het Holland Heineken House, maar vroegen het bedrijf wel in Sotsji aandacht te besteden aan homorechten. Wat Amnesty International betreft hebben de gesprekken met Heineken niet tot resultaat geleid. Amnesty sprak op uitnodiging van Heineken de crew toe die het Holland Heineken House gaat bemensen. Ook het COC is ontevreden over de uitkomst van de gesprekken, meldt de krant. Heineken sluit echter niet uit dat het op de Spelen aandacht zal vragen voor homorechten. 'Wij zijn in bespreking daarover. Probleem is wel dat er bepaalde regels gelden. Men denkt dat het Holland Heineken House een soort ambassade is waar Nederlandse regels gelden. Maar we zijn host op grondgebied van Rusland. We hebben te maken met Russische wetten en die moeten we niet gaan tarten.' De Spelen beginnen 7 februari. Nederland stuurt naast de atleten ondermeer de premier, Koning en Koningin, een zware delegatie. Naar verwachting zal deze aandacht een goede indruk geven in zakelijke maar ook sportieve Russische kringen, te meer daar andere hoogwaardigheidsbekleders het laten afweten.
It takes two to tango
Zo heeft de Amerikaanse president Barack Obama de legendarische tennisster én voorvechtster van homorechten Billie Jean King toegevoegd aan de officiële Amerikaanse delegatie voor de Olympische Winterspelen in Sotsji. Zelf is de president niet aanwezig. Hij heeft het 'te druk'. Premier Mark Rutte zal tijdens zijn bezoek aan Sotsji tijdens de Olympische Winterspelen in gesprek gaan over de rechten van homoseksuelen in Rusland. Dat heeft hij dinsdag toegezegd in het vragenuurtje in de Tweede Kamer na kritische vragen van verschillende partijen. Rutte zal 'wanneer de gelegenheid zich voordoet' met Poetin in gesprek gaan over de rechten van homoseksuelen. Als dit niet lukt spreekt hij in ieder geval met lokale Russische organisaties. 'It takes two to tango', aldus Rutte over een mogelijke afspraak met de Russische president Vladimir Poetin. (PvWK / bronnen: Volkskrant / NRC / Nu)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- COC
- Rutte
- bier
- delegatie Willem- Alexander
- Winterspelen
- politiek
- mensenrechten
- Olympisch
- Poetin
- sponsoring
- MVO
- homo
- Amnesty
- Rusland
- Sotsji
- Maxima
- Oranje. atleten
- Heineken
- Holland Heineken House
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing