Lidl en McDonald's winnaars crisis

Lidl en McDonald's winnaars crisis
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2014 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategiePrijsoorlogMarketing

Ketens als Lidl, Van der Valk en McDonald's zijn de grote winnaars in de economische crisis. In de afgelopen vijf jaar zagen de Duitse supermarktdiscounter en deze restaurants hun omzet in ons land fors stijgen, tot wel 22 procent. Dat blijkt uit een analyse van het FoodService Instituut (FSIN). Cafés, speciaalzaken, snackbars en bedrijfskantines hebben het zwaar. Volgens FSIN-directeur en oud-MarketingTribune hoofdredacteur Jan-Willem Grievink wordt een sterk merk de komende jaren voor retailers en andere ketens van cruciaal belang.

Grievinks FSIN  vergeleek het uitgavenpatroon van consumenten aan eten en drinken in 2008 met nu. Ook de 'Starbucks-achtigen' en La Place (het restaurant van warenhuis V&D) boekten aanzienlijke verkoopstijgingen. Grote klappen waren er de afgelopen jaren voor cafés (-22 procent), speciaalzaken als de slager, bakker en groentenman (-13 procent), snackbars (-16 procent) en bedrijfskantines (-15 procent), zo meldt de NOS. Aan het begin van de crisis gaven alle Nederlandse samen 56 miljard euro uit aan voeding, vorig jaar was dat 57 miljard. 'Maar die stijging wordt veroorzaakt door prijsstijgingen. Het is dus niet zo dat we meer zijn gaan eten', aldus directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN.

Vakbeurs
De cijfers werden gepresenteerd aan het begin van de Horecava, de vakbeurs voor de horeca, in de Amsterdamse RAI. 'Consumenten zoeken in deze economische tijden zekerheid. We weten bijvoorbeeld bij McDonald's en Van der Valk wat we kunnen verwachten. Die formules worden kwalitatief ook steeds beter', aldus de oud-hoofdredacteur van MarketingTribune. 'Bij de fastfoodketen kun je nu gezondere salades krijgen, verse sappen. Ook heel belangrijk is het gratis internet. Bij Van der Valk zie je nu mensen urenlang achter hun laptop zitten, en ondertussen drinken ze koffie - die niet al te duur is - of nemen ze een lunch. Voor ons gevoel krijgen we veel meer waar voor ons geld. De aankleding, de luxe is enorm toegenomen in vijf jaar tijd.'

Sterke merken
Volgens de FSIN-directeur wordt een sterk merk de komende jaren van cruciaal belang. 'Of het nu om een restaurant gaat, of een supermarkt...consumenten weten dan wat ze krijgen. Daarnaast willen we veel meer transparantie. Mensen willen eerlijk voedsel en minder fabrieksvoer. We ontwikkelen een afkeer van fabrieksvoedsel. We willen weten wie het gemaakt heeft. We willen dat echt iemand die er verstand van heeft, het product gemaakt heeft. Dat wordt een heel belangrijk argument de komende jaren.'
(bronnen: MT/ANP/NOS)

Klik hier voor het filmpje op de NOS met Grievink (rechtsboven).

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken