'Nederland duurste land in Europa om uit eten te gaan'
- Food-en-retail
- 14 jan 2014 @ 11:55
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMarketing
- 14 jan 2014 @ 11:55
- Redactie Food en Retail
De Nederlandse horeca is de duurste van West-Europa. Gemiddeld kost een driegangenmenu in Nederland zo'n 27,45 euro. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland kost een etentje maar 18,70 euro. Niet bepaald een uitgangspositie om veel extra publiek binnen te lokken. Vergelijk hier de gemiddelde prijs van een driegangenmenu in 2012-2013 in 8 verschillende landen.
'Uit eten is nergens in Europa zo duur als hier.' Tot die conclusie komt Jan-Willem Grievink, directeur FoodService Instituut (FSIN) en oud hoofdredacteur van MarketingTribune, tijdens de jaarlijkse horecabeurs Horecava in Amsterdam die nu gaande is, aldus De Telegraaf. FSIN vergeleek de prijzen van driegangenmenu's in verschillende landen. In Nederland bleek men zo'n 20 procent duurder uit te zijn voor een etentje buiten de deur dan elders in Europa. Vooral het verschil tussen de prijs in de supermarkt en het restaurant speelt de Nederlandse horeca parten, stelt Grievink. 'De afgelopen jaren hebben consumenten relatief eenvoudig kunnen bezuinigen door vaker boodschappen te doen. Daarmee ben je in Nederland heel goedkoop uit.' In andere landen is het verschil tussen uit eten en thuis eten kleiner.
De gemiddelde prijs van een driegangenmenu in 2012-2013:
•1. Nederland: 27,45 euro
•2. België: 24,95 euro
•3. Spanje: 21,10 euro
•4. Groot-Brittannië: 20,47 euro
•5. Frankrijk: 20,30 euro
•6. Canada (inclusief fooi): 20,05 euro
•7. Duitsland: 18,70 euro
•8. VS (inclusief fooi): 17,71 euro
(bronnen: RTL Nieuws/ANP/Telegraaf)
Gister kwam Grievink ook met interessante andere cijfers naar buiten op de Horecava. Klik hier om die te zien.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- menuprijzen
- Jan-Willem Grievink
- uit eten
- dineren
- Horecava
- Rai
- restaurants
- geld
- eten
- fooi
- Europa
- FSIN
- concurrentie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing